![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
#1 |
admin
|
Just det den här diksussionen gäller moderering i forum och inget annat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag håller med många av er.
En av de viktiga sakerna är att hålla en lite mjukare stil och att det SKA synas tydligt när något är redigerat och det moderatorn har skrivit. Att moderatorerna skulle ha en privat inloggning också låter som en ypperlig ide. Då ser man ju tydligt om det var moderatorn eller privatpersonen som skrev |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
admin
|
Citat:
Citat:
Tänk på att moderatorerna bara är medlemmar precis som ni andra som ställt upp lite extra för Sysidan för att hjälpa oss få lite bättre ordning i forumet, stävja påhopp etc. Nu är det lite inkörningsperiod och det är svårt att sätta upp exakta riktlinjer för vad man skall moderera och inte, och moderatorerna har fått ta en del skäll. Vi skall dock inte ha debatter i forumet om specifika medlemmar, vare sig de är moderatorer eller vanliga medlemmar - det är mot våra regler. I slutändan är det ändå Ullis och mig ni skall skälla på om ni inte gillar något på Sysidan, inte moderatorerna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Svar till Christer
Några exempel på frågor följer Skall stavfel rättas? alt. -i rubrik -i text Skall diskussioner som hamnat fel flyttas? alt. -Alltid -Bara i undantagsfall. Skall "citat" kunna tas bort? alt. -nej -ja -om de är längre en tex. 5 rader. Skall forumvärdar kunna ändra utan att meddela först? -ja -nej osv Lämpliga frågor kan vi väl hjälpas åt med /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
admin
|
Ok. De där frågorna har vi redan en tämligen bestämd uppfattning om Ullis och jag. Andra får förstås tycka annorlunda, men med erfarenhet av hur vi gör på andra forum så resonerar och svarar vi såhär:
Skall stavfel rättas? Ja, i rubrik. Varför? För att underlätta sökning efter ämnen, andra som vill diskutera samma saker skall kunna hitta det enklare. Skall diskussioner som hamnat fel flyttas? Alltid, av samma skäl som ovan. Hänvisning skall lämnas om det är inlägg som är skriva nyligen. Skall "citat" kunna tas bort? Ja de måste ibland tas bort, om någon citerat ett inlägg som i sin tur blivit borttaget/ändrat (tex ett personangrepp). Men att trimma dem för att de är för långa etc känns meningslöst. Skall forumvärdar kunna ändra utan att meddela först? - Ja, om det är något som uppenbart bryter mot våra regler. - I osäkra fall tar man först diskussion inom moderatorerna, eller med Ullis och mig. Det gäller tex copyrightsaker, som inte alltid är så uppenbart vad som är rätt och fel. Skall forumvärdar kunna ändra utan skriva varför? - Ja om det var för att justera rubrik på hela ämnet eller flytt - Nej annars skall man göra det. Tyvärr finns ingen funktion som gör det tvingar moderatorer att fylla i det där men vi skall påminna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Det är helt oacceptabelt för mig om någon skulle gå in i ett inlägg jag har skrivit och ändrar det - oavsett avsikt. Antingen tar man bort det helt och skriver då varför eller så låter man bli det.
Jag har inte sett många inlägg under min tid på sysidan (snart tre år) som behövt modereras och jag måste ifrågasätta om det verkligen är värt att ha moderatorer. Tyvärr är det ju som liftarens guide säger om presidenten för universium - ingen som någonsin skulle söka jobbet skulle vara lämplig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
admin
|
Citat:
Det är min erfarenhet att om man bara tar bort det lilla tillmälet man slängde ur sig i debattens hetta så uppfattas det mindre störande för personen som skrev, än om man kapade bort allt som denne ansträngts sig för att skriva ned. (Ibland måste dock hela inlägg bort förstås, det beror helt på vad som skrivits) Men jag håller med om att peta i inlägg för att fixa stavfel etc är att övermoderera - en persons sätt att skriva är ju dennes personlighet och egenskaper och det skall man inte ändra, så länge inlägget följer våra regler. De två typer av inlägg vi fått mest rapporter om under åren är dels personangrepp - det kan faktiskt vara en rätt bitskt ton här ibland, när det hettar till - och ju snabbare vi kan "släcka" en sådan debatt desto mindre skada blir det. Det andra är upphovrsättsbrott, länkar till kopierade mönster, uppmaningar om att dela med sig av köpta broderier. Knepiga frågor och inte så lätt att dra en gräns för vad som är OK och inte. Dessa saker har vi nu sagt att Ullis och jag skall kika på, innan de modereras. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Jag undrar dock om det inte är på gränsen till upphovsrättsbrott att gå in och ändra på vad någon annan har skrivit. Att så bara ta bort ett ord eller rätta en felstavning i en text någon annan har skrivit kan verka ack så oskyldigt men jag tror man skall vara väldigt försiktig med sådant. Vi hade den diskussionen på ett annat forum och sakkunniga sade att man är ute på gungfly om man modererar på det viset.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Svar till Christer igen.
Jag tror att ungefär där hade man hamnat (åsiktsmässigt)om frågat medlemmar. Fördelen hade varit att "vi alla" fattat beslutet tillsammans. Ett sånt beslut accepterar de allra flesta. Hade nog varit ett enkelt sett att få ordning igen. Lycka till, hoppas verkligen ni lyckas med att få lugn och ro igen. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Jag har varit moderator och det var inte lätt att vara det. Jag var rädd för att ändra det jag skulle just för det kunde bli fel.
Jag tycker det är jättebra att det finns dom som vill ställa upp som moderatorer. Men visst måste det finnas regler som dom ska följa, det gör det redan. Det tar nog sin tid innan det kommer att fungera OK. Kämpa på alla goa sysidefolk, vare sig du är medlem, moderator lr admin. ÅsaS |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:00.