Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-10-27, 12:01   #1
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad

Jag kan tycka att det har spårat ut regält här inne.
Det rättas stavfel o ändras rubriker. Att inlägg flyttas tycker jag är helt ok så att man hittar dom i rätt forum.
Men en sak som står i reglerna är ang bilder...

"Vi tillåter ej naket, genitalier eller nakna bröst. Alla bilder som inte följer reglerna eller som kan ses som stötande kommer att tas bort. Sysidan kan ta bort bilder som ej följer dessa regler utan att meddela medlemmen detta."

Med anledning av den ökande fientligheten här inne så följs ju inte detta enligt min mening. Antingen följs detta eller så får admin skriva om det o förklara bättre vad som menas.
Vem ska bestämma vad som är "stötande"?? Det är olika från person till person. I detta fallet kanske reglerna är otydliga... Måste ha regler som inte kan misstolkas.

/Stenbeckan

Måste bara förklara lite. Om reglerna ska följas stenhårt i forumet så borde det även göras vad gäller bilder som läggs in....

Senast redigerad av stenbeckan den 2008-10-27 klockan 12:11.
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 12:19   #2
chery chery är inte uppkopplad

Jag tycker också det har blivit lite snett här. Jag håller med föregående talare om en mjukare linje och att klanka ner på "rätt" saker. Som det är nu så silar man mygg o sväljer kameler. Precis som Lena påpekar så finns det t.ex regler för bilder på gentialier. Trots detta har forumet släppt igenom flera kön av båda sorter. Visserligen virkade, men var går gränsen?. jag upplever det som stötande i allra högsta grad, och jag tror inte jag är ensam om det. Vet att man som gäst kan gå in och titta på dessa bilder och även profilerna till dom som gjort dom. Fick ett mail från min väninna i Slovenien som varit inne för att titta på mina bilder och som blev smått chockad över könen. Jag tycker att man som moderator kan ta en diskussion med den som felat innan man drar till med något drastiskt. Det är kanske inte alltid att den drabbade vet att det är fel och som tidigare sagts så kan man lätt såra och skapa dålig stämning.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 14:14   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Moderator/forumvärden borde få [FONT="Arial Black"]två inloggningar[/FONT]. En som privatpersonen den är och en som moderator. För att det inte ska bli en mix.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 14:23   #4
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad

Jag vill fortfarande påpeka att forumvärdarna inte har rätt att moderera bilder! Endast Admin.

Annette
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 14:25   #5
ulindh ulindh är inte uppkopplad
admin

Just det den här diksussionen gäller moderering i forum och inget annat.
ulindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 14:55   #6
gullum gullum är inte uppkopplad

Jag håller med många av er.

En av de viktiga sakerna är att hålla en lite mjukare stil och att det SKA synas tydligt när något är redigerat och det moderatorn har skrivit.

Att moderatorerna skulle ha en privat inloggning också låter som en ypperlig ide. Då ser man ju tydligt om det var moderatorn eller privatpersonen som skrev
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 16:39   #7
clindh clindh är inte uppkopplad
admin

Citat:
gullum skrev: Visa inlägg
En av de viktiga sakerna är att hålla en lite mjukare stil och att det SKA synas tydligt när något är redigerat och det moderatorn har skrivit.
Ja den funktionen finns ju redan och skall användas, det skall vi också påminna moderatorerna om - speciellt viktigt när man ändrar någons text. Rättar man felstavning i en rubrik, flyttar tråden till mer lämpat forum etc tycker jag inte det behövs.
Citat:
gullum skrev: Visa inlägg
Att moderatorerna skulle ha en privat inloggning också låter som en ypperlig ide. Då ser man ju tydligt om det var moderatorn eller privatpersonen som skrev
Nej det kommer vi inte ha - det blir svårjobbat för dem och från andra forum jag är med i tycker jag det brukar framgå tydligt nog av sammanhanget om den personen skriver i form av moderator eller är med i en diskussion och pratar om sitt intresse.

Tänk på att moderatorerna bara är medlemmar precis som ni andra som ställt upp lite extra för Sysidan för att hjälpa oss få lite bättre ordning i forumet, stävja påhopp etc.

Nu är det lite inkörningsperiod och det är svårt att sätta upp exakta riktlinjer för vad man skall moderera och inte, och moderatorerna har fått ta en del skäll. Vi skall dock inte ha debatter i forumet om specifika medlemmar, vare sig de är moderatorer eller vanliga medlemmar - det är mot våra regler. I slutändan är det ändå Ullis och mig ni skall skälla på om ni inte gillar något på Sysidan, inte moderatorerna.
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 15:18   #8
admin

Citat:
chery skrev: Visa inlägg
Precis som Lena påpekar så finns det t.ex regler för bilder på gentialier. Trots detta har forumet släppt igenom flera kön av båda sorter.
Ullis skrev det någonstans också, men den regeln avser ju alltså bilder på människor - inte mer eller mindre naturnära avbildningar i textil. Regeln tillkom någon gång när vi fick in bilder från någon med exhibitionistisk natur som verkade vilja visa upp sin kropp mer än de små plagg som satt på den.

Men, jag tror vi spårar ur den här diskussionen om moderation i allmänhet om vi går vidare i diskussionen runt de här kreationerna - men starta gärna en separat diskussion i detta forum om nu någon känner detta behöver ventileras ytterligare.
Gammal 2008-10-27, 16:20   #9
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad

Gör ett frågeformulär.
Så kanske lite fler kommer att ha åsikter.
Inte bara de som råkat ut för moderering och blivit
irriterade.
Ni som inte så ofta skriver vad tycker ni?
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 16:27   #10
admin

Citat:
Bibbi skrev: Visa inlägg
Gör ett frågeformulär
Med vilka frågor då, tänkte du på några specifika frågeställningar?
Gammal 2008-10-27, 19:53   #11
HelenaKnutsson HelenaKnutsson är inte uppkopplad

Citat:
clindh skrev: Visa inlägg
Ullis skrev det någonstans också, men den regeln avser ju alltså bilder på människor - inte mer eller mindre naturnära avbildningar i textil. Regeln tillkom någon gång när vi fick in bilder från någon med exhibitionistisk natur som verkade vilja visa upp sin kropp mer än de små plagg som satt på den.

[...] men starta gärna en separat diskussion i detta forum om nu någon känner detta behöver ventileras ytterligare.

Jag har tagit dig på orden!
HelenaKnutsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 20:37   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Jag har varit moderator på ett forum som är ungefär lika stor som sysidan, men ungefär dubbelt eller trippelt så aktivt.
Där var det en moderator per avdelning, och vi moderatorer hade strikta regler att förhålla oss till. Det var inte alltid så, men reglerna kom allt eftersom.

Våra regler var så här:

Inga trådar raderas, istället låses tråd. Varför? Jo om tråd raderas tror kanske människan som postat att det försvunnit i "cyberrymden" o skapar ny tråd. Och alltid när man låser tråd så måste man skriva i slutet skälet till låsningen.

Även trådflyttningar skriver vi under.

Ibland var vi tvungna att redigera inlägg. (och rubrik). Det måste alltid anges tydligt. Jag brukade skriva i blå och fet text, efter själva textmassan, vad jag gjort i texten. Men redigera inlägg ska man bara göra i undantagsfall.

Vi var i princip emot att radera, istället varnar vi direkt i texten så folk ser och förstår.

Vi håller också koll på trådar så det inte spårar ur på dåligt sätt, då räcker det oftast med att säga från, att hålla tråden, i värsta fall låses tråden.

Dessutom uppmanades vi moderatorer att hålla god ton och vara god föredöme (och inte vara maktgalen eller bryta mot egna regler). De som inte klarar av det blir av med moderatorrollen.

Ja, det var reglerna på det där forumet.

Här på sysidan tycker jag att man ska hålla reda på tråd som skapats i fel avdelning, det är väldigt vanligt. Och tråd med missvisande rubrik borde uppmanas att byta rubrik eller byta rubrik av moderator (med kommentar i text eller kort signatur i rubriken) Det är ungefär det som jag stör mig på när jag läser här.

Jag förstår att det är en större mängd människor med "dator-ovana" som frekventerar det här forumet, så lite hjälp på traven vore bra, om det görs med trevlig och god ton. Inga mästrande lärare med pekpinnar typ.

Kanske en liten information om hur man sköter sig bäst vore bra någonstans? Ja det kanske inte är så roligt att läsa, och kanske inte så många läser.. Men med information om t.ex. att man inte ska skriva versaler. Att rubriken bör spegla trådens innehåll... osv.

just my 5 cents.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 08:19   #13
admin

Tack för bra input ichigo.

Jag förstår ju upprördhet pga ändringar inne in inlägg etc, så där skall vi be alla moderatorer att vara återhållsamma och tydliga. Det är bara de mest uppenbara övertrampen man behöver gå in och redigera på stört - tex grova tillmälen, påhopp och sådant som diskussionen som tråden mår bättre av att man tar bort på en gång.

Det här med ändring av rubriker och flytt av trådar har jag dock själv aldrig sett som något problem. Är det verkligen nödvändigt att fråga om man får etc, och varför? Vad säger ni som tycker detta med flytt och rubrikändring är dumt av oss?
Gammal 2008-10-28, 08:29   #14
chery chery är inte uppkopplad

Nej Jag tycker inte att flytt och rubrik ändring är fel. Stavar själv som en kratta numera när fingrarna snubblar som dom vill över tangenterna. Har kommit på mig själv många gånger att skriva oläsligt. Men det finns ju en förhandsgranskning. Om man inte tycker om att bli rättad då kan man väl kolla igenom inlägget där först. Sen kan man ju alltid rätta och redigera sig själv en tid efter inlägget har lagts in.När det gäller flytten så är det kanske många gånger så att man i sina egna tankebanor tycker att det passar o ett forum, medan när frågan kommer fram och utvecklas så kanske den passar bättre någon annan stans. Eller så kan den passa på olika ställen så att man blir osäker.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:37.