Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-10-22, 10:58   #1
HeLe HeLe är inte uppkopplad

Tack för ditt svar. Vad kan det bero på att tyget blir vågigit där man sytt? behöver det vara elastisk söm för att det inte ska bli så?
HeLe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 11:17   #2
nillisen nillisen är inte uppkopplad

Citat:
HeLe skrev: Visa inlägg
Tack för ditt svar. Vad kan det bero på att tyget blir vågigit där man sytt? behöver det vara elastisk söm för att det inte ska bli så?

Det kan bli så när pressarfotstrycket är för högt. Speciellt känsligt i tunna stretchiga tyger.
nillisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 11:28   #3
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad

För att tyget skall mata jämnt på under och översidan så måste du lätta på pressarfotstrycket.

En stretchnål är att föredra, även om du inte ser nu skillnad så kan nålen ha gjort hål i tråden i tyget och eftersom stretchtyg är ett stickat material så förstår du nog vad som händer efter ett tag, det blir hål. En vanlig nål går rakt igenom trådar och liknade i tyget medans en stretchnål, som har rundad topp, kilar igenom maskorna i tyget utan att skada det.

Det finns en söm som ser ut så här _//_//_//_ eller liknande den skall du använda. Annars är smal sicksack bara att använda om du inte har någon stretchsöm. Till fållar använder jag mej av tvillingnål det blir jättesnyggt. Då måste du tänka på att inte sy för fort och inte dra i tyget för mycket. Det blir lite bubbligt men det går ofta bort när man tvättat plagget.

Hoppas du fått hjälp med din fråga.

Annette
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 15:47   #4
HeLe HeLe är inte uppkopplad

Tack. Vad menas egentligen med "smal" sicksack? Jag har använt mig av en tät sicksacksöm, alltså att avstånden är korta.
HeLe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 17:13   #5
kelina kelina är inte uppkopplad

jag brukar sträcka tyget lite i sömmens riktning, så blir det mindre bubbligt och tygerna förskjuts mindre från varandra. Plus att jag nålar ganska tätt, så har man koll på förskjutningen.
Att det blir bubbligt kan bero på tyget också, ett mer stretchigt tyg blir med bubbligt, typ muddväv eller ribbtrikå. (tror jag, rätta mig om jag har fel)

Smal sicksack antar jag är smal på bredden. Det funkar bra när man syr sömmar som inte skall sträckas jättemycket. Jag använde det en gång i kanten på ett linne som var ganska tajt, nu har tråden gått av på flera ställen.
Själv använder jag oftast overlock, det är super, men har man ingen sån är det inte så lätt =) Annars använder jag nån stretchsöm (det brukar stå i maskinens bruksanvisning, om den finns kvar) och klipper bort sömnsmånen efteråt, det blir nästan som en overlocksöm.
Och som tidigare nämnt, tvillingnål är supersnyggt som fållsöm.
kelina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 17:45   #6
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad

ju tätare sicksack ju mer bubblor får ialla fall jag.... Den ska inte vara så tät att den liknar satinstygn.
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 18:20   #7
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad

Med smal sicksack menade jag att den har lite sicksack och mer rakt alltså långt emellan utbuktningarna. Ställ gärna stygnlängden på 2 eller 2,5.

Annette
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 18:23   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Jag har märkt att ju fler stygn per cm som görs så sträcks det ut mer, och för mig så får jag till och med bättre resultat om man syr med svag sicksack än med låtsasoverlocksömmar. De brukar dra ut ganska rejält på tyget. Lätta också på pressarfottrycket om det går.

Tänk dig att maskinen pressar ner tyget hårt, medan det matas, och syr på det, så blir tyget utdraget, och om sömmen har många nedslag per cm blir det "stummare" och håller det mer "utsträckt".

Det är alltså min erfarenhet när det gäller vanlig symaskin. Så vad jag kör är svag sicksack (stygnlängd: 2 mm, bredd: 1 mm ungefärlig) med lättad pressarfottryck.

Vissa symaskiner har en inbyggd söm för trikå som passar bättre. Den ser ut som någon sorts blixtsöm. Systerns halvgamla bruna husqvarna har en sån, likaså har min moderna brother. formad som blixt alltså. smalt, "sicksack" men som blixt istället för /\/\ kanske kan illusteras såhär: /|/|/| men smalare den sömmen tycker jag är bättre än typ _//_//_// då det mest gör tyget utsträckt. Men det kanske beror på vilket slags tyg man syr på. Om man syr med smala sicksacken/blixten så kan man kasta om med glest sicksack, 4 mm bred (eller mer), 2,5-3 mm lång.

Nål spelar ingen roll när det gäller matningen. Nål behövs bytas bara om du får problem med att stygn hoppas över eller får hål.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:40.