Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2008-06-30, 11:43   #6
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad

Creme fresh, gräddfil och philadelfiaost (heter cream cheese) finns som laktosfri numer men inga med smaker man får krydda själv. Något som jag i och för sig uppskattar att få göra.

Min godaste sommarmat är en grundsallad som jag fyller på med Quinoa (proteinrikt och finns i 3 färger, vit, röd och svart) Vill man sedan ha fisk i så kan man ta antingen lax eller tonfisk eller annan fisk efter smak. Rökt kött, kyckling, kryddiga korvar eller kanske ost för vegetarianen.

Till salladen tar jag:

Minst 2 sorters sallad gärna tre
tomat(körsbärs eller annan liten som du delar i halvor) och/eller paprika
gurka
purjo, rödlök eller sommarlök
har du färska kryddor kan du hacka i det om du vill.
Något som är fresht till är tärnad nektarin.

koka 1½dl quinoa enligt paketet + lite extra vatten (det skall finnas vatten kvar när det kokat klart) Häll av vattnet och skölj lätt i kallt vatten låt rinna av och häll sedan i i salladen tillsammans med det kött eller fisk som du valt.

Sås:
1 burk gräddfil + lika mycket neutral yoghur eller fil
ett par rejäla matskedar (ca 1 dl ajvar relish som finns i stark och vanlig styrka)
1 tsk citronjos salt och peppar
rör ihop ordentligt ( smakar bättre om det får stå ett tag) I denna såsen kan man fritt skapa med färska kryddor i om man vill. Men max 3 örter tillsammans annars blir det rörigt.

Till detta kan man dricka självklart vatten, öl eller varför inte ett glas torrt vitt vin med en liten skvätt flädersaft i mmmmmumma.
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:50.