![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#16 |
|
Kan du inte be FK om en utredning av ett externt företag?
Då kan man få träffa många olika yrkeskategorier, som läkare, sjukgymnast, arbetsterapeut, socionom, psykolog, och även andra om det behövs (ex arbetslivscoach). Var och en gör en utredning inom sitt område, vilket gör att FK får en väldigt bred och bra grund till att fatta sitt beslut om ersättning. Dessutom är den läkare som skriver den sammanfattande bedömningen van vid att skriva utlåtanden som ska tolkas av FK, vilket många allmänläkare inte är. Om det är ett seriöst företag som sköter utredningen behöver man inte heller vara rädd för att behandlas enligt en mall, typ fibropatienter SKA klara att arbeta 50%, utan man får en helt individuell bedömning. Den här typen av sjukdom påverkar ju olika individer på olika sätt, och de drabbade väljer också att hantera den på olika sätt, vilket gör det så viktigt att man får en bra utredning. Min erfarenhet är också, precis som någon tidigare föreslagit, att det är bra med en god kontakt med FK. Prata med din handläggare, förklara din situation och att du behöver deras hjälp. Du beskriver att du inte ens klarar av vardagen självständigt som det är nu, och då är det ju desto större anledning att du blir riktigt bedömd! Försök få din handläggare att förstå det! En utredning kan ju hjälpa dig på lång sikt, eftersom din grad av arbetsförmåga kan bedömas. Men den hjälper ju tyvärr inte med ditt akuta läkarproblem och receptförskrivning. Ett annat gott råd du har fått är att vända sig en smärtklinik, eller ännu hellre en smärtrehabilitering. Jag såg att du bor i Skåne län, och det finns flera bra mottagningar att vända sig till för att få hjälp. De kan kanske hänvisa dig till en vårdcentral där man har god utbildning i smärtrehabilitering. Jag har träffat många med fibromyalgi under åren, och jag är full av beundran av er som hanterar vardagen med ständig smärta! Lycka till! |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:39.