Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2007-11-04, 16:40   #1
Krokus Krokus är inte uppkopplad

Hjälp med resår i Ottobre-mönster

Jag skulle vilja ha hjälp med ett kjolmönster där det ska vara resår i midjan. Resåren ska vara 2,5 cm bred. På mönstret finns en streckad viklinje 1,5 cm nedanför överkanten.

I beskrivningen står det så här: Sy en rundel av resårbandet. Nåla fast bandet längst ut på midjetilläggets avigsida. Sy med en hjälpstickning fast resårbandet genom att från rätsidan sy exakt utmed sömmarnas skåror. Vik midjetillägget med resårbandet mot avigsidan och sy en stickning genom alla tyglager nertill på resårbandet.

Ska jag lägga till sömsmån 1 cm i överkanten när jag klipper till? Det står inte att jag inte ska göra det.

Ska resårbandet nålas fast längst ut på sömsmånen så att underkanten på resårbandet blir utmed den streckade linjen? Vart ska jag sen sy? Vad är en hjälpstickning och vad är sömmarnas skåror?

När jag sen har vikt ner resårbandet syr jag väl bara en vanlig söm genom alla lager?

Alltså jag har sytt fast resårband förut men då brukar jag bara chansa och nu tänkte jag att jag skulle göra helt rätt istället...
Kan jag få hjälp av nåt syproffs?
Krokus är inte uppkopplad   Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:04.