Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2007-10-04, 22:45   #1
ikamymlan ikamymlan är inte uppkopplad

virkad trekantssjal

Jag är nybörjare när det gäller virkning, och envis och impulsiv som jag kan vara så orkar jag inte följa råden om att börja med en enkel grytlapp. Jag vill ju inte ha en grytlapp, jag vill ha en trekantssjal i svart yllegarn, det är ju därför jag håller på och lär mig virka...

Jag inser att det här inte är det bästa nybörjarprojektet av flera anledningar (ta bara det att jag använder svart garn, dubbelt dessutom...), men ja, jag är som sagt lite envis och egensinnig.

Nu har jag tagit upp det hela två gånger (det är så skönt att man kan få göra lite fel med garn, det går att riva upp och börja om, inte alls lika slutgiltigt som när man sätter saxen i tyg!). Första gången visste jag från början att jag skulle riva upp det igen, skulle bara testa lite hur det kändes, hur man gör maskorna o.s.v. Igår rev jag upp det hela igen, tyckte att jag hade gjort så mycket fel.

Det fåniga är att jag stickar efter en beskrivning där man inte kan se trekantssjalen i sin helhet. man ser den på en modell, virad som halsduk, men det säger ju inte så mycket om vilken form arbetet ska ta i början. Man börjar virka från en udd som ska bli bredare, så mycket kan jag räkna ut, och jag har också ett mönster som visar vilka maskor det ska vara var. Så långt alltså, men mönstret är ju inte en återspegling av vilken form sjalen verkligen kommer att ta.

Nu misstänker jag att jag har gjort en hel del ytterligare fel, det känns nämligen som om det är först ikväll som jag har börjat fatta hur jag ska se skillnad på maskorna jag redan har gjort, och hur logiken i det hela går. Frågan är: Ska jag riva upp det hela än en gång? Antar att det här med trekantssjalar är ganska lika även om mänstren kan vara olika - eller? Dvs sjalens form måste ju vara ganska lika även om man får till dem på olika sätt? Min sjalbörjan är snarast som ett hopklämt V. Jag hade väntat mig något som inte har så branta vinklar... Reder det här upp sig med tiden, eller borde jag redan i det här skedet inse att jag ska riva upp och börja om?
ikamymlan är inte uppkopplad   Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:26.