![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Maskin för trikå, sammet, jeans?
Hej alla!
Min ärvda Husqvarna ZigZag har gått sönder, så nu får jag äntligen köpa en ny maskin. Behovsbild: Vi är en barnfamilj bestående av flärdfria funktionalister, vill sy alla våra vardagskläder, mest T-shirts, jeans, jogging och fleecejackor. Behöver inga dekorsömmar, inga broderifunktioner, inga helautomatiska knapphål, ingen quiltning, inga gardiner, inget läder. Budget 10,000:- Krav: 1) T-shirts, trikå, joggingtyg etc: Måste man köpa en riktig overlockmaskin då? De flesta "vanliga" maskiner påstår sig ju ha overlocksömmar - duger de till T-shirts? 2) Jeans: Måste man ha en special-jeans-maskin som är extrastark och ha extrahögt pressarfotsläge, eller duger någon av de föreslagna modellerna nedan? 3) Velour, stretchsammet: Krävs övermatning / IDT för att lagren inte skall glida mot varandra och "vandra iväg"? (Jag har haft stora problem med detta på ZigZagen.) Pfaff-försäljaren påstår att övermatning är helt nödvändigt om man gillar velour, och att Pfaff är ensamma om den finessen. (Janome, då?) Husqvarna-försäljaren menar däremot att det går precis lika bra med deras reglerbara pressarfotstryck - vem har rätt? Någon sade att övermatning egentligen bara behövs när man syr 5 m långa gardiner - sant? 4) Friarm för ärmar och ben. 5) Gärna inbyggd nålträdare. Jag har (av försäljarna - hur mycket kan man lita på dem? :-) blivit rekomenderad följande modeller: 1) Pfaff Classic Style Fashion 1529 (6000:-) 2) Pfaff Classic Style Home 1529 (6000:-) (Någon som vet vad skillanden är mellan Fashion- och Home-modellerna?) 3) Pfaff Hobby 1132 (3000:-) 4) Husqvarna Emerald 118 (3800:-) 5) Huskystar E10 (2000:-) och E20 (2300:-) 6) Janome EasyJeans Vad tycker ni om dessa? Säkert har ni i forumet andra förslag - det finns ju fler märken än bara Pfaff och Husqvarna! Jag blir jättetacksamm ifall någon mer erfaren vill bistå med tips. |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:21.