Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2007-08-16, 13:14   #1
KerstinLarsson KerstinLarsson är inte uppkopplad

Maskin för trikå, sammet, jeans?

Hej alla!
Min ärvda Husqvarna ZigZag har gått sönder, så nu får jag äntligen köpa en ny maskin.
Behovsbild: Vi är en barnfamilj bestående av flärdfria funktionalister, vill sy alla våra vardagskläder, mest T-shirts, jeans, jogging och fleecejackor.
Behöver inga dekorsömmar, inga broderifunktioner, inga helautomatiska knapphål, ingen quiltning, inga gardiner, inget läder.
Budget 10,000:-

Krav:
1) T-shirts, trikå, joggingtyg etc: Måste man köpa en riktig overlockmaskin då? De flesta "vanliga" maskiner påstår sig ju ha overlocksömmar - duger de till T-shirts?
2) Jeans: Måste man ha en special-jeans-maskin som är extrastark och ha extrahögt pressarfotsläge, eller duger någon av de föreslagna modellerna nedan?
3) Velour, stretchsammet: Krävs övermatning / IDT för att lagren inte skall glida mot varandra och "vandra iväg"? (Jag har haft stora problem med detta på ZigZagen.) Pfaff-försäljaren påstår att övermatning är helt nödvändigt om man gillar velour, och att Pfaff är ensamma om den finessen. (Janome, då?) Husqvarna-försäljaren menar däremot att det går precis lika bra med deras reglerbara pressarfotstryck - vem har rätt? Någon sade att övermatning egentligen bara behövs när man syr 5 m långa gardiner - sant?
4) Friarm för ärmar och ben.
5) Gärna inbyggd nålträdare.

Jag har (av försäljarna - hur mycket kan man lita på dem? :-) blivit rekomenderad följande modeller:
1) Pfaff Classic Style Fashion 1529 (6000:-)
2) Pfaff Classic Style Home 1529 (6000:-) (Någon som vet vad skillanden är mellan Fashion- och Home-modellerna?)
3) Pfaff Hobby 1132 (3000:-)
4) Husqvarna Emerald 118 (3800:-)
5) Huskystar E10 (2000:-) och E20 (2300:-)
6) Janome EasyJeans

Vad tycker ni om dessa? Säkert har ni i forumet andra förslag - det finns ju fler märken än bara Pfaff och Husqvarna! Jag blir jättetacksamm ifall någon mer erfaren vill bistå med tips.
KerstinLarsson är inte uppkopplad   Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:21.