Jag har en Bernina Virtuosa 153 QE och syr på. Den är underbar. Ljuset, knälyften mm. När jag valde maskin gick jag runt med mina mest svårsydda tyger och provsydde. Bernina vann med hästlängder.
Men jag har inte broderat på en Bernina. Det blev en begagnad Husqvarna Platinum 950E. Broderar snyggt men syr inte riktigt så bra som Berninan. Hq gör hoppstygn ibland i raksömmen såg jag nu när jag sydde gardiner. (Berninan utlånad till dottern).
Problemet för mig är att min Berninahandlare här i stan är så fullkomligt okunnig när det gäller det här med dator och symaskin. Han är en dröm när det gäller att fixa det rent mekaniska och har lagat saker (bl.a. en pedal) som andra gått bet på. Men när man börjar fråga om broderier och datorprogram är han ställd. Han har inte heller dessa maskiner hemma men säger att han naturligtvis kan ta hem men kommer ju inte att kunna svara på mina frågor. När jag någon gång ska byta min Hq mot annan broderimaskin får jag nog åka någonannanstans eller gå på någon mässa. Men klart är att jag kommer att överväga en Bernina!