Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2007-05-05, 16:21   #1
Funshine Funshine är inte uppkopplad

Ska till medeltidsveckan

och har surfat runt lite och även lånat Hurusom man sig klädde. Pga tidsbrist nöjer jag mig nog med en under och mellanklänning.
Eftersom temat i år är 1288 tänkte jag + - 50 år. Behöver dock lite hjälp med klädseln då jag inte har någon kunskap om historiska kläder överhuvudtaget.

Fråga 1: Har hittat bilder med klänningar utsvängda både från midjan och ända uppifrån bysten. Var båda varianterna i bruk under tiden?

Fråga 2: Vilken typ av halsringningar var vanliga under perioden?

Fråga 3: Har hittat bilder på väskor fästade i bältet med två hällor. ex. Hurusom man sig klädde s.12. Är denna typ enbart en mansväska eller hade även kvinnor dessa?

Fråga 4:I Hurusom man sig klädde s.16 finns en bild på ett förkläde från 1300-talet. Förklädet är fäst med en brosch på bröstet istället för ett band runt nacken. Under vilken del av 1300-talet användes dessa. Bör man ha en överklänning om man ska ha ett sådant förkläde. Vilket material är lämpligt i ett sådant? Ylle eller linne? Linnekläder ska ju användas som underkläder men ett förkläde i ylle verkar ju inte så lätttvättat. Bör förkläde bäras över eller under bältet eller inte alls i kombination?
Finns det bilder på denna typ av brosch någonstans?

Fråga 5: Hurusom man sig klädde s.82 Är en bild på dok och haklin fästa med en knutpå sidan av huvudet. Detta är daterat till slutet av 1300-talet förekom denna variant även tidigare? Hur är dok och haklin konstruerade och hur fäster man dem?
Funshine är inte uppkopplad   Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:07.