![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Ska till medeltidsveckan
och har surfat runt lite och även lånat Hurusom man sig klädde. Pga tidsbrist nöjer jag mig nog med en under och mellanklänning.
Eftersom temat i år är 1288 tänkte jag + - 50 år. Behöver dock lite hjälp med klädseln då jag inte har någon kunskap om historiska kläder överhuvudtaget. Fråga 1: Har hittat bilder med klänningar utsvängda både från midjan och ända uppifrån bysten. Var båda varianterna i bruk under tiden? Fråga 2: Vilken typ av halsringningar var vanliga under perioden? Fråga 3: Har hittat bilder på väskor fästade i bältet med två hällor. ex. Hurusom man sig klädde s.12. Är denna typ enbart en mansväska eller hade även kvinnor dessa? Fråga 4:I Hurusom man sig klädde s.16 finns en bild på ett förkläde från 1300-talet. Förklädet är fäst med en brosch på bröstet istället för ett band runt nacken. Under vilken del av 1300-talet användes dessa. Bör man ha en överklänning om man ska ha ett sådant förkläde. Vilket material är lämpligt i ett sådant? Ylle eller linne? Linnekläder ska ju användas som underkläder men ett förkläde i ylle verkar ju inte så lätttvättat. Bör förkläde bäras över eller under bältet eller inte alls i kombination? Finns det bilder på denna typ av brosch någonstans? Fråga 5: Hurusom man sig klädde s.82 Är en bild på dok och haklin fästa med en knutpå sidan av huvudet. Detta är daterat till slutet av 1300-talet förekom denna variant även tidigare? Hur är dok och haklin konstruerade och hur fäster man dem? |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:07.