Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2007-04-14, 20:55   #1
heldri heldri är inte uppkopplad

Unhappy Hjälp med stickbeskrivning på omlottkofta

Jag har gett mig in på att försöka sticka min första tröja. Jag valde mönstret till en omlottkofta som finns med i Lene Holme Samsoes bok "sticka - romantiskt, modernt och kvinnligt". Bakstycket fortskred utan några större problem och mäter ca 58 cm som det ska. Nu har jag dock fastnat på framstycket.
Det står: avm 2 m från räts i början på de följande 18 v. Därefter minskas från räts på varje v: 1 kantm, 2 rm tills, sticka varvet ut. Öka samtidigt i sidan (motsatt sida) och avm för ärmhål som på bakstycket. Upprepa minskningen i framkanten tills det är 23 m kvar.

Som jag tolkade beskrivningen om de 18 varven så skulle det alltså bli 18 minskningar ( 2 avm /v och 9 räta varv av de 18 varven). När jag nu har stickat så jag har 44 m kvar inser jag att framstycket kommer att bli mycket längre än bakstycket. Har jag tolkat de 18 varven fel? Skulle det ha varit 18 räta varv, dvs 36 varv sammanlagt om jag även räknar de aviga?

Jag har räknat på de olika sätten att minska och det skiljer 36 varv mellan dem. Om jag stickar klart som jag har gjort nu skulle framstycket bli ungefär 40 varv för långt...

Någon som har nån idé på vart det har gått fel?

/sara
heldri är inte uppkopplad   Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:27.