![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#4 |
|
Det var ju inte ett litet projekt du tänkt ge dig på!
![]() Ökningarna i slutet på varv 4 och 5 kan du göra så här: sticka klart varvet och byt hand på stickorna. Den maska som är först nu är sist på förra varvet. Sticka den, men släpp inte maskan från vänster sticka utan sätt den nya maskan framför den du stickat i. Nu har du en ny maska. Sticka likadant i den och nu har du två. Gör om det en gång till. Sticka nu de tre maskorna och resten av varvet. ![]() (På detta sätt kan man lägga upp precis hur många maskor man vill! ![]() Annars kan man göra tre halvslag runt stickan också, men jag inbillar mig att det kan vara svårt att få in stickan när man ska sticka dem på nästa varv. Jag tror jag har ett tips. Öva först i ett slätare garn, utan så mycket hår, så att du "får fjong" på mönstret. Det är nog klart enerverande att försöka repa upp i mohair... Jag har svårt att förstå hur diagrammet kan bli så luftigt och jag hade nog trott att jag gjort fel om jag fick så stora hål (och inte visste hur det skulle bli). Sen är det klokt att göra "livlinor" när man stickar spets. Att t ex på var tionde varv trä in en tandtråd eller nåt längs stickan. Knyt fast så den inte far ut igen. Blir det fel så släpper man stickorna och repar upp tills det tar stopp och sen trär man in stickan längs tråden! ![]() (Tandtråd är slätt och glatt och kan lätt dras ut när man inte behöver livlinan, sägs det. Jag vet inte, jag bara vidarebefordrar.) |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:37.