Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2010-03-26, 07:34   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Mellanlägg + halsringning Ottobre 2/2010

Hej, nu ska jag äntligen sy människokläder!

Plagg: Tunika från Ottobre nr 2/2010, "Quadrato" 6.

Jag blev lite fundersam om halsringningen redan vid tillklippningen. Jag tolkade antal 1+1 som klipp 1 vanligt tyg och 1 mellanlägg. Men när jag läste beskrivningen så är det alltså 2 vanligt tyg och 1 mellanlägg som behövdes. Klippte ut dessa också.

Sedan, sömnaden.

Jag undrar verkligen, jag trodde att tyget med mellanlägget påstryket skall vara på insidan, inte tyget som syns utanpå?
Men i beskrivningen verkar det vara så att mellanlägget skall vara på det tyg som skall vara ute och synligt.

Jag bara undrar eftersom jag i min erfarenhet tidigare brukar tycka att om man stryker på mellanlägget på det tyg som skall vara synligt brukar det bli "knöligt" med fläckar där det klistret lossnat och liknande så jag trodde att man ska nog ha det på den sidan som inte syns.

Men i beskrivningen.. ja.

Skriver lite här för er som inte har tidningen.

.....
Mellanlägg: Klipp till och pressa fast mellanlägg på de yttre halsringningsremsorna ...

Nåla ihop de yttre och inre halsringningsremsorna i varandra räta mot räta och sy ihop dem vid halsringningen....

osv.

Jag tolkar yttre som det lagret som skall vara synligt. Och alltså skall mellanlägget vara på det tyget som skall vara synligt.

Vad tycker ni?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:01.