![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Någon som kan hjälpa mig med mosstickning?
Behöver hjälp med ett mönster som är "alldeles för lätt" plus att det var ett tag sedan jag stickade. Det skall bli en snibbsjal i naturull stickat med mosstickning på 10:ans stickor, jag köpte det på Kvinnfolki i Visby. V 1: 1 r 1 a V2: 1 a 1 r Varv 1 & 2 upprepas tills garnet tar slut - lätt som en plätt!??? Det som ställer till det hela är att man börjar med att lägga upp 1 m och sedan skall man "öka en maska i vardera sida varje varv" och jag blir inte klok på om mosstickningsmönstret skall vara "enkelt" eller liksom gå över 2 maskor (varv) - förstår ni hur jag menar? Om jag på det andra varvet stickar en avig över den räta så blir det ju så att säga slätstickning där (i 2 varv). Jag vet att man kan variera mosstickning "större eller mindre" men är det kanske alltid 2 varv + 2 maskor så att det blir jämna rutor? I så fall är det i mitt fall ju så att det ska vara 1 rät över en avig och en avig över en rät. Det följde inte med någon bild, och jag tittade inte så nära på den som fanns uppstickad i butiken. Dessutom ökningen som också skapar huvudbry(som sagt, det var ett tag sedan jag stickade ...betyder det att man ska öka en maska i början och en i slutet på varje varv, d.v.s. både på varv 1 & varv 2 (som ju upprepas)? Det känns lite konstigt som om man ökar en maska i utökningsmaskan från varvet innan. Usch, känner mig som värsta puckot som kanske borde ägna sig åt annan än stickning. Blir glad om någon kan ta sig tid! ![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:40.