Min mormor har en gammal Singer compact från 60-talet stående och nu frågade hon mig om hon skulle kasta den eller om den var värd att spara??? Jag har inte en aning själv så nu hoppas jag att någon här vet det!
Det jag vet om maskinen är att den just nu inte funkar något vidare. Min mamma använde den mkt flitigt när hon var ändringssömmerska i en affär på 70-talet och sen sa hon att den var slutkörd... Kan vara att hon bara ville byta upp sig

Jag sydde några gånger på det under 90-talet och då funkade den ok, tjafsade lite ibland men det blev sytt i vart fall. Sista gången jag lånade den ca år 2001 gick det dock inte alls. Det var nåt med trådspänningen vill jag minnas, stygnen var alldeles "knorvliga". Den har stått stilla i alla år däremellan för mormor vill inte alls sy på maskin

Kan det var någon ide´att lämna in den till en verkstad eller vad tror ni? Kanske bara blir en dyr historia för mormor/mig? Tänkte annars om den blev ok igen att jag kunde ha den till att sy tjockare material som min nuvarande symaskin inte alls gillar...Har fått för mig att gamla maskiner i det fallet är starkare, men jag kanske har fel...? Någon som vet???