Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2009-10-24, 13:24   #13
AnnetteN AnnetteN är inte uppkopplad

Jag gick en kurs genom Studiefrämjandet för några år sedan och sydde min dräkt, Bjärtrå i Gundmundrå församling. Men först så vävde jag tyget...Allt fanns att köpa hos hemslöjden i Härnösand, jag kunde köpa tyget färdigvävt om jag ville. Sydde för hand och det tog ca fyra år och kostade totalt ca 10 000 kr. Maskin var bannlyst.
Mitt tips till dig är att vända dig till hemslöjdsbutiker/föreningar i det län du ska sy. Själv bor jag i Göteborg, sydde dräkten från Ångermanland och det gick finfint.

Tänkte först göra dräkten från Norrbotten men den var lite tråkig eftersom det var så fattigt där (och inte fanns några rester av dräkter att gå efter) så bestämdes från Sthlm i början på 1900-talet då dräkterna fastslogs i landet att det skulle vara en och samma dräkt för hela landskapet fast i olika färger, grönt, blått och brunt beroende på kust, skog och sådd liksom.
AnnetteN är inte uppkopplad   Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:14.