Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

 
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2009-07-11, 18:54   #1
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Sophia´s ateljé - eller snitt på kjortel 1350-1400

Glad i hågen hade jag tänkt sy en underklänning efter ett mönster från Sophia´s ateljé. Efter någon timme på Historiska världars forum så märker jag att det är en mindre bra idé eftersom dessa mönster mer är "historiskt inspirerade" (även om en del säkert är korrekta).

Jag har tänkt sy en åtsittande underklänning i ylletyg (kläde) med snörning baktill och snäva ärmar knäppta med ett antal tygklädda knappar. Min fråga är huruvida jag kan använda mönstret eller ej om jag ska vara hyfsat HK. Klänningen i mönstret är åtsittande genom att den består av totalt åtta figurskurna delar, se bilder. Om åtsittande plagg inte syddes genom denna typ av skärningen - hur är då ok att göra? Jag har svårt att se att man lyckas helt med enbart kilar?

(Håller på att plöja igenom Eva Anderssons "Kläderna och människan i medeltidens Sverige och Norge" men har inte lyckats utröna något användbart om just tillskärningen än. Har tyvärr inte semester förrän precis innan Visby så jag hinner inte sätta mig och "forska" massvis! )
Bifogade bilder
  
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons