![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Fållningsproblem...
Jag tänkte (lat som jag är) fålla en nysydd kjol med overlocken.
Det är en kjol som har en påsydd underkjol i vanligt foder. Det "riktiga" tyget gick hyfsat att fålla med en bred rullfåll, så att det blev något vågigt. Men när jag skulle försöka fålla underkjolen blev sömmen jätteful så fort det inte var en exakt rak sträcka som skulle sys.Sömmen kom ibland utanför tyget helt, men oftast blev det bara väldigt ojämt, som om pressarfoten slirade bort tyget hela tiden. Hur gör man för att sy en fin fåll (eller söm) på en böjd linje? Annars skär ju kniven "fel" i förhållande till där sömmen kommer. Dessutom undrar jag ifall billigare overlockar har sämre precision än de dyrare varianterna (har en Bernina 700D), och den syr raka sömmar fint och är lätt att ställa in så tillvida, men om jag t.ex. snabbsyr en kjol (som i detta fallet) kommer den sammanfogande sömmen (den vänstra) ofelbart att ligga ca 5 mm bredvid den ritade sömslinjen och det är jättesvårt att hålla sömmen rak. Som sagt känns det som att åka slalom när jag syr. Skulle jag ha satsat mer pengar och köpt en bättre overlock, eller är jag bara otränad? Det är ju ingen idé att ha en dålig maskin i alla fall. |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:27.