![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#4 | ||
|
Citat:
Från vinst mer än 9000 kr måste man betala egenavgift 5% på. Ja det är så skattverket VILL HA KONTROLL. Det är "bättre än ingen kontroll" syndrom. Kontrollfreak och biter i. Samma sak om man inte behöver redovisa upp till 30 000 kr. Om det blir mer än 30 000 kr måste man göra det. Under tiden får man tjäna upp till typ 30 000 medan man måste spara kvitto o sånt på allt. Citat:
Jo. jag förstår direkt om du kopierade texter ifrån skattverkets hemsidan. Så här. Ja menade så kapitalvinst är 30% som jag förklarade, men inte 5% egenavgift på. Det är mer enklast väg att göra avdrag dvs kapitalvinst 30% i inkomstsdeklaration (det ingår 25% schablonavdrag och egenavdrag 5%). Nej. Det finns i de andra rutorna på inkomstdeklarationsblankett där står "kapitalvinst" så betalar man 30% bara. Inte mer. Du måste ha det sk. hobbyverksamheten som skattverket har kännedom om det, annars din vanliga "löneskatt" 33%. (för mig behöver inte så eftersom jag har det bara 28% tills det blir 9000kr) 2006 inkomst från hobbyverksamheten (som skattverkets kännedom): 20 000 kr - 30 % (25+5%) schablonavd+egenavgift = 6000 kr (betala in till skattverket) Senast redigerad av Addes den 2009-02-12 klockan 15:56. |
||
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:48.