Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-09-07, 17:17   #1
myway myway är inte uppkopplad

Reparation av symaskin

En av mina symaskiner, Lily 535 har tackat för sig. Den matar bara när den själv känner för det och det är väldigt sällan. Idag ställdes diagnosen: ett drev har gått sönder, småbitar ligger lösa inuti.Är det någon som känner till vad det kan kosta att åtgärda felet? Och lönar det sig att laga den? Tacksam om någon kan bringa lite reda i förvirringen.

myway är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-07, 17:28   #2
Gidget Gidget är inte uppkopplad

Hej Kerstin känner med dig min Lily har också börjat protestera. Hon tycker bl.a. inte om att backa undertråden trasslar då och stygnen blir lite olika långa Jag hade den hos min symaskinsdoktor och han sa att det var fel på ett kretskort och att det inte skulle löna sig att reparera den. Han servade den åt mig och tog inget betalt men det hjälper ju inte när hon ändå gör som hon vill.
Jag letar nu efter en ny maskin och upptäcker att det finns bra maskiner liknande Lily för 2000 - 3000 SEK så det blir nog en ny för mig istället. Min husqvarnaförsäljare har lovat att köpa tillbaka den för 500 SEK eller mer beroende på skick och tillbehör. Jag ska åka till honom på tisdag så då får jag se vad det blir.
Det var kanske inte så mycket hjälp till dig men om det är ett större fel så tror int ejag att det lönar sig i längden.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-07, 19:25   #3
myway myway är inte uppkopplad

Rep. av symaskin

Tack för ditt snabba svar! Ja, det lutar nog åt det hållet. Det här med kretskort brukar bli stora kostnader. Jag känner också igen felen som din maskin har, olika stora stygn och problem med tråden. Och det finns många bra maskiner i prisklassen du nämner, bäst är nog att skaffa en så kallad manuell. Då ska man förhoppningsvis slippa kostnader för kretskort.
Min mamma har en Hugin, den är omkr 35 år gammal, och går som en klocka. Knapphålen den syr är oslagbara. Man kanske ska satsa på en sådan om det går att få tag på.
myway är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-07, 19:45   #4
Sotis Sotis är inte uppkopplad

Hugin-maskinerna i den ålderklass du nämner var Husqvarnamaskiner, och som du säger otroligt robusta. Dottern har fått min gamla, och den är helt makalöst bra fortfarande! Bara en så'n sak som att hon (dottern) inte har minsta hum om vad trådspänning är, för det har hon aldrig behövt fundera på. Den syr perfekt vad man än stoppar under foten! Helt otrolig!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:41.