Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-02-26, 23:59   #1
Natlii Natlii är inte uppkopplad

Mönster, tunika, DoReDo T-shirt och Swarowskikristaller

Hejhej!

Jag är nybörjare i sömnad men är väldigt intresserad av design och har nu bestämt mig för att börja sy lite smått. Var kan man hitta mönster och sånt? Är det dyrt? Finns det att skriva ut från nätet? Ska man alltid sy från mönster?

Hur svårt/lätt är det att göra en tunika? Har hittat ett meshtyg i leopardmönster och vill göra antingen en tunika eller slappare linne.

Har även köpte några t-shirts som jag vill göra om. Någon som har gjort nåt coolt här och vill dela med sig? Ska göra en klänning av den ena t-shirten, har gjort den djup i ryggen och med halterneckhals av en kedja!

Undrar även om någon har erfarenhet av swarowskistenar? Jag har tidigare tävlingsdansat och därmed använt mig mkt av sådana. Jag älskar dom så mkt och skulle vilja göra nåt till" vanliga kläder" nån med tips?

Blev mkt nu, men är tacksam om någon tar sig tid att svara
Natlii är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-27, 00:16   #2
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad

Ett tips är att gå till Ica eller Konsum o köpa Allt om handarbete, Burda eller Ottobre tidningar. Där finns många möster för ungefär samma pris som du får ge för ett i en sy affär. I en av dom har jag för mig att det fanns 40 olika mönster så det är värt pengarna. Tuniker är ju "inne" nu så det finns i alla tidningarna. Det finns också olika svårighetsgrad i så det är bara välja.

Lycka till
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-27, 02:20   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Citat:
Var kan man hitta mönster och sånt? Är det dyrt? Finns det att skriva ut från nätet? Ska man alltid sy från mönster?
Det fins lite olika skolor när det gäller sånt här. En del tycker att det enklaste är att utgå från färdiga mönster, andra föredrar att göra egna mönster och ytterligare andra använder över huvud taget para mönster till riktigt avancerade saker coh ritar alla enklare plagg direkt på tyget.
Själv tyckte jag att det var lättare att lära sig göra egna mönster än att försöka räkna ut hur någon annan tänkt nör dom gjorde sömnadsbeskrivningarna i till exempel Burda, men set är upp till var och en att upptäcka vad som funkar för dom.

Underskatta inte nyttan av att experimentera med billiga tyger, det är ju inte alltid det blir som man tänkt sig på första försöket.
Och testsy alltid i en provbit av tyget innan du börjar sy på plagget. På så vis kan du vara säker på att du använder rätt nål, söm, pressarfot och allt sånt och riskerar inte att förstöra dom "rikiga" bitarna.

Läs gamla trådar här på forumet och var inte rädd för att ställa mer specifika frågor om du kör fast. Det fins sjukt mycket kuskap på otaliga områden samlad här.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-27, 07:31   #4
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad

Jag brukar göra egna mönster av favoritplagg.

Jag lägger mönsterpapper under plagget som jag plattar till och sedan markerar jag sömmarna med en nål och fyller i streck mellan punkterna! Annars har jag en del grundmönster som jag ändrar lite efter behov.

Jag har köpt lite mönster via tradera men det finns ju en hel del mönsterfirmor man kan köpa direkt ifrån! (Tror det finns trådar i forumen för det!)

Lycka till med dina nya projekt!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-27, 07:34   #5
lumi lumi är inte uppkopplad

Du har redan fått tips på bra mönstertidningar att börja med. Därför vill jag passa på att tipsa om alla trevliga och lärorika sybloggar som finns. Där tycker i alla fall jag att man får mycket inspiration och tips ... och om det är något man undrar över, så går det ju i regel alltid bra att fråga ...

Under rubriken Länkar (här på Sysidan) kan du hitta en underkategori som heter just Bloggar.

Lycka till!
lumi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-27, 22:44   #6

Tack för tipsen! Jag köpte Burda idag, massa fina mönster!
Gammal 2008-02-27, 23:24   #7

Tack!
Gammal 2008-02-27, 23:54   #8
Missann Missann är inte uppkopplad

Jag brukar gå till biblan. "Min" bibla har både Burda, Allt om handarbete och många böcker om sömnad. Det är bara att fråga om du inte hittar själv. Allt om handarbete är visserligen inte till hemlån (fånigt) men jag har tagit med mig papper och ritat av mönstret jag ville ha på biblan. De har stora bord (för att sitta flera och tex plugga runt) som jag använde.

De har även några modemagasin som jag läser om jag bara vill ha inspiration.

Sen är det bara att öva. Det är bra att börja med tyger som inte kostar skjortan. Billiga tyger behöver inte vara billigt i vanliga fall utan det kan bli billigt om man utnyttjar rea, loppis och second hand tex.

Lycka till!
Missann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-12, 20:32   #9
Mahlin Mahlin är inte uppkopplad

Jag är liksom du ny på att sy och jag tyckte det var svårt i början med att veta var man skulle börja.Men jag ringde runt på affärer och dräkt och designprogram och fick tipset att köpa en bok som heter: Mönster och konstruktion för damkläder.Denna bok börjar med att du får skriva upp dina egna mått och går sedan steg för steg igenom förkortningar och olika sytermer. Sedan medföljer det grundmönster på blus/skjorta,kjol/klänning,jacka och byxor.Utifrån dessa mönster kan du sedan ändra hur du vill(vilket också frökklarars i boken). Har redan lärt mig mycket och rekomenderar starkt denna bok
Mahlin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:10.