Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-01-31, 16:35   #1
Cherry Cherry är inte uppkopplad

Välja overlockmaskin

Jag syr en hel del kläder och vill utveckla min sömnad lite och kunna göra mer avancerade projekt. Därför tänkte jag skaffa en overlockmaskin så mina kläder blir snygga och håller.
Jag tänkte köpa en begagnad då min budget inte är så stor. Det finns en hel del affärer som säljer begagnade symaskiner i närheten där jag bor, och jag tycker det verkar vara ett bra alternativ då man får garanti och så.
Mitt problem är att jag inte har någon som helst erfarenhet av overlockmaskiner. Jag har använt en några gånger för länge sen, så jag vet vad dom gör, men jag har ingen aning om vad man bör ha för funktioner och så. Som sagt syr jag mest kläder, så jag vill ha en som är lämpad för det. Och eftersom jag inte är van vid overlock så vill jag ha en som är rätt enkel att trä och använda. Ska man ha en med 3 eller 4a trådar? Vad behöver man för tillbehör? Vilka funktioner borde jag ha för att det ska passa min sömnad? Finns det ens olika funktioner på overlockmaskiner? Vilket märke och modell bör jag välja?

Jag vet att jag kan fråga i affären när jag köper en men det känns skönt att komma lite förberädd så jag inte kommer därifrån med nånting jag inte behöver.

Tacksam för alla svar!
Mvh Elin
Cherry är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-31, 17:58   #2
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad

Hej
Vet inte ens om det finns med bara 3 trådar längre? Jag skulle välja en med minst 4 trådar iaf.

Jag har en enkel 4-trådig huskylock 460 ED. Jag har sytt en del i mitt liv och jag tycker den räcker långt..iaf om man har en vanlig symaskin med lite fler sömmar på.

Sen finns det ju de som kan sy sömmar som ser ut som tvillingnålssömmar och sånt. Det kan ju vara kul att ha men jag har klarat mej utan det än så länge(även om jag drömmer lite ibland )

Men OM jag skulle shoppa overlock nu så skulle jag nog vilja ha de där täcksömmarna och flatlock och allt vad de heter (elelr allra helst en separat coverlock då)
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-31, 18:08   #3
Cherry Cherry är inte uppkopplad

Okej tack för hjälpen

Vad har man de olika sömmarna till? Det skulle vara snällt om du kunde förklara, jag har ingen koll nämligen.
Jag hade tänkt köpa en maskin som jag klarar mig på i ett par år iallafall då kanske det är lika bra att köpa en som har de där extra sömmarna? Är det stor prisskillnad?
Och vad är en coverlock?
Cherry är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-31, 18:59   #4

Jag har själv inte dessa sömmarna så jag kan inte så mycket om dem...har inte testat dem. Men täcksömmen(tror jag det är den heter) Den ser ut som när man syr med tvillingnål och så blir det overlock på baksidan. Man fållar med den

Flatlocken ser ut som...hmm som på köpta tröjor (gå in och kolla på tex husqvarnas huskylock så visar de bilder på sömmarna)
Även denna fållar man med

DEt finns säkert någon annan som kan förklara bättre för jag kasnke säger fel

När jag säger coverlock så menar jag en maskin som bara syr dessa sömmarna men jag vet faktiskt inte om man kallar alla overlockar som har dessa sömmar för coverlock...det är möjligt

Jag syr ganska mycket och har inte haft behovet av dessa fållsömmar. Men å andra sidan har jag sen några år tillbaka en vanlig symaskin med fuskflatlockssöm och den använder jag en del på trikåplagg. Och innan dess körde jag mycket med tvillingnål

Men en vanlig overlock hade jag inte klarat mej utan Jag har haft tillgång till overlock sen jag började sy så sicksack går fetbort för mej

Du kommer nog få massor av fler svar från folk som vet lite mer om de lite mer avancerade maskinerna
Gammal 2008-01-31, 19:25   #5
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad

Jag har förstått det som att de flesta fyrtrådiga maskiner kan sy de vanligaste overlocksömmarna.

Man syr ihop och kastar samtidigt med tre eller fyra trådar (jag föredrar fyra trådar). Sedan kan man ställa in så att man får en fåll som rullar sig med två eller tre trådar, dvs rullfåll. Det är väldigt dekorativt på ... äsch, här är en bra länk som förklarar bättre än jag - med bilder också:

http://sewing.about.com/library/weekly/aa071798.htm
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-01, 08:08   #6

Jag fortsätter väl att svara Kom på att du skulle ju kunna gå på syfestivalen och kolla in maskinerna när alla är på samma ställe. Då ser du ju lite mer vad olika kan innan du köper en. Även om du vill ha en begagnad så har du ju sett vad man kan få när man köper en. Kanske blir du helt kär i någon funktion då som du bara måste ha

sen vet jag inte hur mycket du kan om overlockarna. Jag använder min som enda maskinen när jag syr ihop trikåplagg(förutom lite förstärkningar som jag syr på vanlig maskin och så fållar jag på vanlig maskin. Det är väl de fållarna du också skulle kunna göra på overlocken om du väljer en mer avancerad maskin)

Syr jag i vävda tyger har jag bara overlocken som alternativ till sicksack
Gammal 2008-02-01, 08:30   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Om du ska sy mycket kläder och vill att maskinen ska räcka några år så tror jag du ska satsa på en makin med täcksöm. (Personligen tycker jag om Pfaff 4862)

Sedan för att reda ut begreppen lite:

Täcksöm = coversöm = Bl a den söm som köpekläder oftast är fållad med, ser ut som två raksömmar på den ena sidan och som "overlock" på baksidan. Kan även se annorlunda ut. Det specifika är att man kan sy mitt på ett tyg till skillnad från overlockarnas andra sömmar.

Flatlock = söm som man kan sy "platta" sömmar med, Tyget ligger omlott inuti sömmen. Sömen kan också användas för att fålla med. Till skillnad från täcksömmen kan man inte sy mitt på tyget utan viker tyget, syr över vikningen och drar sedan i tyget så tyget hamnar inuti sömmen (svårt att förklara i ord)

Coverlock = maskin som syr täcksömmar. Kan vara renodlad och endast sy olika typer av täcksömmar men kan också vara en kombinationsmaskin.

Vill man veta med om vad de olika sömmarna är bra till så är pfaffs dpf fil bra: http://www.pfaff.com/se/media/machin...titches_se.pdf
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-01, 08:54   #8

alvan:
var som jag anade med coverlock då. Jag vet ju att det stått så på endel overlockar som har allt

men flatlock...går inte den sy som fåll? vad heter den som ser ut som typ overlock på framsidan vid en fåll då? Kan man inte göra både så och sy ihop med en flatlock?

Jag har ju funderingar på att köpa en som bara har coversömmar men det verkar inte finnas så många alternativ på sådana? Känner inte att janomes cover pro är så bra om man måste fästa den för hand??? Sen har jag nog bara sett en dyr babylock också
Vet du om pfaff har någon sådan?

Men du tycker att man har nytta av de där sömmarna elelr? För flera år sen var jag helt inne på en sådan men då fanns de inte för hushållsbruk tror jag inte (det är ett tag sen )
Nu använder jag ju en söm på min vanliga maskin som "miaflatlock" däremot är ju tvillingnål ett gissel eftersom de så lätt går av
Gammal 2008-02-01, 09:24   #9
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Som sagt svårt att beskriva i ord...

Jo man kan både fålla och sy ihop med flatlocken. Men grejen är att när man fållar så viker man tyget där fållen ska vara, sedan syr man över vikningen och till sist drar man i tyget och då slätas vikningen ut och sömmen ligger då mitt på tyget. Jag har gjort en skiss en gång, den kan du se i denna tråd:

http://www.sysidan.se/forum/showthre...ht=flatlock%2A

Jag vet ingen täcksöm som inte måste fästas för hand. Men jag har i och för sig inte kolla in de nyaste modellerna så noga...

Jag skulle gärna ha en renodlad täcksömsmaskin. Dels för att slippa trä om, vilket kan bli lite irriterande när man syr mycket. Dels för att ha fler varianter av täcksöm att välja på. Jag har inte råd med ny maskin så jag har inte tagit mig tid att kolla in dessa makiner ordentligt. Det lilla jag läst är att några är väldigt känsliga och det blir hoppstygn vilket inte är kul.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-01, 10:26   #10

Okej det är så den funkar. Det kasnke jag visste när jag tänker efter

jag tänker också att jag vill slippa trä om så därför tänkte jag skaffa en som bara syr sånt ifall jag nu ska skaffa en någon dag. Annars blir det nog inte av att man trär om och använder det så ofta gissar jag

En som sålde både janomes och babylock på mässan sa att janomes var man tvungen att fästa för hand men inte babylocks (som dock kostade det dubbla så hon ville kanske bara tjäna mer pengar )
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:09.