![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
ångar över
Suck. Paket fastnat i tullen IGEN! Nu har jag mailat kvittot så får vi hoppas att det är ok. Jag tänker inte skicka något kontoutdrag till ett privat företag - speciellt inte via mail.
Jag avskyr posten!!! ![]() Ursäkta men jag behövde bara få tjata av mig. Nästa gång skall jag be om att få ett utdrag på vilka av mina försändelser som har kontrollerats. De får ju bara göra stickprovskontroller och det tror jag inte de gör. Senast redigerad av mariatherese den 2008-01-21 klockan 15:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Men så trist
![]() Jag har peppar peppar klarat mig ifrån tullen. Har å andra sidan inte beställt på ett tag från Usa eller för så stora summor. Hoppas det löser sig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Har faktiskt inte heller beställt så mycket och totalsumman ligger på 220 kronor så det är inte mycket pengar det handlar om.
Maken får däremot ett antal olika cdskivor från leverantörer i USA. Det har ALDIRG hänt att tullen har öppnat hans försändelser. Men mina fjuttiga små tyglappar skall de ge sig på sedan jag bråkade med dem en annan gång... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag har mailat kontoutdrag till posten, men först tog jag bort aktuellt saldo och konto nr
och annat personligt! Sedan skickade jag det! Det gick bra! Åsa |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
"Ursäkta men jag behövde bara få tjata av mig. Nästa gång skall jag be om att få ett utdrag på vilka av mina försändelser som har kontrollerats. De får ju bara göra stickprovskontroller och det tror jag inte de gör."
Jag förstår inte riktigt vad du menar med det här. Enligt lag ska ju tullen ta alla paket som de tror är kommersiella. Det handlar ju inte om stickprov utan att man ska betala tull/moms för allt man beställer från utanför EU. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Postens delegat från tullen handlar bara om stickprov, de får varken punktmarkera från vissa företag eller till vissa personer. I detta fallet var ju inte min försändelse tullpliktig och dessutom har osannolikt många försändelser från FabricShack fastnat senaste tiden. Jag misstänker således att deras kontroll är allt annat än slumpmässigt stickprov - och då kan man begära utdrag på de försändelser och ifrågasätta om det är slumpmässigt.
Tullen får efter misstanke göra mer regelmässiga kontroller - men då betalar man tullen och inte posten. Posten är ett privat företag och får inte utföra myndighetsutövning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag förstår fortfarande inte hur du kan ha fått en försändelse från fabricshack som inte var tullpliktig. Om du köpt någonting från USA så måste du ju betala moms och avgift för tullkontroll m.m. för den?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Om du kollar här t.ex.
http://www.posten.se/img/cmt/PDF/handla_pa_internet.pdf under "Internethandel med ett land utanför EU". Tull, moms, frakt och speditionsavgift är det som posten är satt att ta ut på alla försändelser som inhandlats från utanför EU, och det handlar ju inte om några stickprover utan om att allt som beställts skall kollas. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Samma info, men på tullverkets hemsida, finns här:
http://www.tullverket.se/sokordao/i/...280005754.html där det bl.a. står att läsa följande, som alltså gäller för allt du som privatperson beställer från utanför EU: När paketet kommer till Sverige tar Posten ut tullavgiften och moms på dina varor på uppdrag av Tullverket. Momsen för de flesta varor är 25 procent utom på livsmedel där är den 12 procent och för bland annat dagstidningar och böcker är den 6 procent. Det finns även andra företag utöver Posten som sköter transport och tar ut de avgifter som du ska betala. Postens administrations- och expeditionsavgifter tillkommer, det vill säga om du valt att Posten ska leverera dina varor. Använder du postförskott tillkommer ytterligare en avgift på 50-175 kronor. Hur stor avgiften för postförskottet blir beror på vilket sätt du har valt att betala (kort, faktura etc.). Det är säkrast att ta reda på det innan du beställer eftersom det slutliga priset kan bli mycket högre än vad du trodde från början. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Om försändelsen sammanlagda värde ligger under 300 kronor (och innehåller t ex tyg) så är de inte tullpliktiga.
Posten får på försändelser som är deklarerade med grön etikett (och med ett deklarerat värde på under 300 sek) göra slumpvisa kontroller av att etiketten stämmer. Inte regelrätt kontroll av alla varor, det har du missförstått. Jag har genom den juridiska rådgivning som jag har genom min anställning kontrollerat detta mycket noga med expertis inom området. ![]() Senast redigerad av mariatherese den 2008-01-28 klockan 17:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
För övrigt är paketen naturligtvis släppta till mig utan vidare kostnad mer än den tid det kostat mig...
Blir irriterad över att man t ex uppmuntras att skicka in sitt kontoutdrag (man kan visserligen som någon sa, ta bort personuppgifter innan man skickar) men det är ändå information som man knappast i sina vildaste drömmar skulle skicka till ICA, Apoteket, mobiloperatören eller något annat privat företag. Senast redigerad av mariatherese den 2008-01-28 klockan 17:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Ja, jag kanske uttryckte mig klumpigt där. Som det står i broschyren jag länkade till först: "Om försändelsens sammanlagda värde är högst 300 svenska kronor [...], behöver du inte betala någon tull. Däremot måste du alltid betala moms och speditionsavgift." Moms och speditionsavgift måste alltså ändå betalas, och de brukar ju vara den största delen. Står det då ett visst värde på etiketten, så måste de väl kunna ta moms på det (och ev. kolla innehållet)? eller hur menar de annars att den där momsen ska betalas? Jag har bara förutsatt att den också tas ut av posten, liksom tullen i fallen över 300 kr.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Moms betalas i det land varan är köpt och "speditionsavgiften" är en administrativ kostnad för hantering av moms och tull som Posten har fått rätt att lägga på, när Posten inte har möjlighet att lägga på moms eller tull så har man inte heller rätt att ta ut speditionsavgiften om jag förstått saken rätt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Nej, det där att moms betalas i avsändarlandet gäller endast för EU-länder. Svnsk moms ska läggas på varor som beställs från utanför EU (enligt tullverket/posten och samma infojag länkat till tidigare). Därför förutsatte jag att dessa momspliktiga försändelser med ett värde under 300 kr också skulle kontrolleras av posten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Även på skatteverkets hemsida klargörs att när du beställer en ny eller begagnad vara från utanför EU så ska moms betalas till tullverket. De länkar sedan vidare till tullverkets info:
http://www.skatteverket.se/funktione...f80007560.html |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:12.