Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-14, 15:47   #1
JohannaSally JohannaSally är inte uppkopplad

Hur skapar man sitt eget stickmönster?

Hej

Önskar rådgivning. Vill skapa mitt eget mönster att sticka ett plagg med.

Hur gör man sitt eget mönster?

Varmt tack alla!

Kram Johanna
JohannaSally är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-14, 16:03   #2
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad

Jag rekommenderar Bonniers Stora Bok om Stickning. Den finns på biblioteket ifall du inte vill köpa den.
Förutom att visa hur man gör olika upplägningar, avslut,strukturmönster och hålmönster m m, så finns det också ett detaljerat kapitel om hur man designar sitt eget mönster.
Man får veta hur man tar mått på sig själv (eller den som ska få plagget), bestämmer längd och vidd, hur man formar olika typer av t ex ärmar och kragar, beräknar garnåtgång... och allt annat man behöver.
Längst bak finns även ett rutpapper för stickning man kan kopiera upp och rita på (kanske mest för om man vill sticka motiv)
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-14, 16:21   #3
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad

Jag gjorde nyligen ett par benvärmare där jag gjorde mönstret själv.

Först tog jag mått på mina ben där de skulle sitta. Bredaste stället på vaden, smalaste stället på vristen, omkretsen precis under knäet, och sedan omkretsen på foten där benvärmaren skulle sluta, och längden på hela benvärmaren. Här är det bra att rita ett diagram som man kan sätta ut alla måtten på.

Sedan tittade jag på garnet jag valt och måtten som anges där, hur många maskor/rader det blir på 10x10 cm. (sticka gärna upp en provlapp om du vet att du stickar lösare/hårdare, och använd dina mått istället) Sedan började jag räkna!

Om vi säger att jag är 37 cm runt under knäet, då måste vi räkna ut hur många maskor jag måste lägga upp för att benvärmaren ska passa. Garnets mått är 15,5m per 10 cm. Då blir det så här:

15,5 x 3,7 = 57,35

Alltså måste vi lägga upp 57,35 maskor. Avrundat neråt blir det 57 maskor. Gör det här för varje mått på mönstret!

Och så gör man för hela sitt mönster. Eftersom jag gjorde mina benvärmare kroppsnära så involverade det ökningar och minskningar. Man räknar ut hur många maskor det skiljer mellan två ställen (låt oss säga att vaden är 61 maskor och vristen 39 maskor, skillnaden är 22 maskor som ska minskas). Dessa maskor fördelas jämnt över mönstret. Om det är 44 varv från vaden till vristen så är det ju logiskt att jag minskar vart fjärde varv, om jag för symmetrins skull minskar en maska i varje sida på min benvärmare.

Sedan bestämmer du vilka sorts moment du vill ha också, dvs, ska det vara rätstickat, slätstickat, omslag eller m1:or, 2 maskor tillsammans eller något annat.

Det här är en instruktion för hur man designar ENKLA mönster i alla fall! Jag kan bifoga en bild om min beskrivning är helt hopplöst oförståelig :)
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-14, 21:15   #4
tillis tillis är inte uppkopplad

Och om man ska sticka plagget i annat sticksätt än slätstickning, är det nog extra viktigt att göra en provlapp först. rätstickning drar väl tex ihop sig mer på höjden?
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-18, 16:42   #5
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad

Jag måste tipsa om Ann Budds böcker

The knitters handybook of sweater patterns
The knitters handybook of patterns

Som båda handlar om hur man själv skapar sina egna mönster. Sedan jag skaffade mig hennes tröj-bok skapar jag lätt egna tröjmönster och har också mycket lättare att ändra på befintliga mönster så att de passar mig. Dessutom innehåller de en helt oslagbar garnåtgångs-tabell som jag alltid har en kopia av i handväskan

I överigt rekommenderar jag att testa och experimentera. Räkna, mät, testa och se vad som händer. Ibland lyckas man ibland inte, men man lär sig varje gång Och glöm inte att anteckna hela tiden vad du gör...

/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:24.