Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-10-25, 18:50   #1
beda beda är inte uppkopplad

Ballongkjol

Någon som har ett bra tips på hur man gör en enkel ballongkjol? Får väl sätta mig och testa, men det vore ju bra med några tips på vägen.
beda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 19:19   #2
freja71 freja71 är inte uppkopplad

Hej
Det finns flera sätt. Det enklaste är att sy en ganska vid kjol och sedan sätta resår i fållen.
Ett bättre sätt, tycker jag, är att sy en vid kjol och sedan sy fodret kortare och smalare och helt enkelt sy fast kjolens nederdel i fodrets kortare/smalare nederdel.
Jag vet inte riktigt om det var en bra förklaring. Skriv gärna igen.
Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 19:31   #3
avigalena avigalena är inte uppkopplad

Jag har sytt två ballongkjolar i trikå. Överkjolen gjorde jag som helklockad och underkjolen halvklockad och något kortare...Titta gärna i mitt album så ser du hur det blev.
avigalena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 19:35   #4

Det första låter ju onekligen lättast, det är en elev i år 5 som vill göra en och att dra rynktrådar är ju inte så lätt. Man kanske kan lägga veck, men det är inte mycket lättare det. Har svårt att tro att resår i fållen ska kunna bli lika bra, men det kanske duger. TAck för tipsen!
Gammal 2007-10-25, 20:12   #5
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad

Jag sydde en till dottern förra gången de var moderna, det måste vara bortåt 15 år sen!
Den var i polkagrisrandigt rosa/vitt bomullstyg och som foder var det bomullstrikå. Rynkade det mot bomullstyget en bit upp på avigan och i midjan var det bred resår om jag minns rätt, fastsydd i både tyget och trikån.
Slog upp det i wikipedia eller vad nu uppslagsboken heter och där stod det att man puffade upp den med tyll eller silkespapper. Men det vet jag att vi inte hade i dotterns, för den tvättade jag ju mellan varven. Knepigt nog så har jag inget minne av att jag strök den för det måste nog ha varit pilligt men minnet blir ju sämre med åren.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 20:57   #6
Odette Odette är inte uppkopplad

I senaste numret av Allt om handarbete finns det faktiskt ett mönster på en ballongkjol.
Odette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 21:02   #7

Tack för alla tips, jag har också funderat på det där med hur man stryker, det kan ju inte vara så lätt.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:44.