![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Hejsan! =)
Ehm...Har en fråga till er alla: MÅSTE man vara spiksmal för att ha Gothic Lolita stilen? Har älskat Japan sedan jag vart 8 och vill så himla himla gärna ha den stilden med svarta klänningar med vit spets osv osv... Är verkligen inte spiksmal och alla bilder jag ser på de som har stilen EGL är jätte super smala...så det var bara en fråga! =) EN SAK TILL; är ganska usel på att sy(ska lära mej..)..Är det någon som är intresserad att sy en klänning till mej för ett rimligt pris? ![]() //Fu-Chan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
NEJ! Man behöver INTE vara spiksmal för lolita-stilen! Jag såg många som var över medel på senaste uppcon, alltså, det var mer former än vad det är på den genomsnittligt kurvade kvinnan. Och det var hur fint som helst, nästan ännu finare än benrangelstilen. Är det så att du har sett arrangerade foton, med speciellt inhyrda modeller så är det nog bara klädreklamseffekten.
Personligen är min tanke att en spenslig lolita ser sämre ut än en rund lolita. Litegrann som med korsetter, plagget kommer inte till sin fulla potential om modellen är för smal. Jag skulle gärna hjälpa dig att sy upp en klänning, men tyvärr har jag tagit på mig att sticka två avancerade sjalar till julklappar, och det är ungefär vad jag hinner med vid sidan om föreningslivet och skolan ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack!
Tack så mycket! (^^)
Behövde verkligen höra det där...för som sagt så vill jag så gärna ha den stilen men vågar lixom inte. Är redan svartrockare och har varit gothare men ändå. =) Så tack! ![]() Hehe ok..Det är en ganska enkel klänning jag vill ha men suger ändå på det.. ![]() Kramkram! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Äsch, det var ett rent nöje att få muntra upp dig ^^ Nu är det bara att tuta och köra!
Lycka till med att hitta en sömmerska! Annars kan du alltid börja din sömnadskarriär med att sy en lolita-klänning, gothic.janchan.com har snygga och enkla mönster som säkert kan ge dig inspiration annars ![]() Längtar själv efter den perioden i mitt liv då jag har ekonomi nog att börja ge mig på att sy lolita på lite mer "daglig" basis ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Klart du inte behöver vara smal!
Det handlar ju bara om att hitta modeller och plagg som passar på just dig, precis som med alla människor och alla stilar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Det viktigaste är att ha kläder som passar dig. Det gäller alla, oavsett kropp.
![]() ![]() Själv gjorde jag mina egna mönster utifrån Mönster&konstruktioner damkläder-boken som jag modifierat starkt. Visserligen kräver det mycket vana (boken är lite speciell att förstå) många test (mönsterbitarna från boken är inte perfekt om man säger det så) och ett hum om hur lolitaklänning är uppbyggd. Då jag gjorde mönstret så har lolita biblarna bara kommit upp till bok 4 eller så, så i en av dem, 3 eller var det 2 så fanns det en bild på klänningsmönster som man får uppförstora. Jag baserade mönsterbitarna på den bilden så jag fick "rätt" ärm-mönster t.ex. Puffärm för lolita är totalt olik från de fula 80-talspuffärmar man ser i mönster&konstruktionersboken, t.ex. att lolita-puffärmen lägger man inte till mycket på ovankanten, samt fördelar vidden mer nertill än upptill. Tja blev lite långt här, pratar lite.. ![]() Men ja, kanske enklare är att köpa någon mönsterbok med mönster på kläder.. Om du tycker om det du ser i boken så är det bara att tuta o köra. Jo det är på japanska, men man kan ju fråga lite här och klura ut tillsammans. Brukar vara i stl SS-LL (motsv XS-XL) men XL är säkert "vår" M, men det behöver ju inte hindra dig, det går ju förstora mönster genom att klippa rakt genom mönstret, dra isär bitarna. Det finns säkert många ställen online där man kan läsa om hur man förstorar mönster. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Det viktiga är att dina kläder passar din kropp bra, inte att din kropp från början är smal.
Jag drar L-XL i europeiska storlekar men jag tycker ändå jag bär upp Lolita snyggt: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1105553.htm Hur bråttom har du med klänningen och hur mycket kan du tänka dig att betala ? Jag syr gärna en åt dig, men inte till ivlket pris som helst... /L |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Mycket fin bild!
![]() Njaa det är inte så bråttom! (^^) Hade tänkt ha en lolita klänning i December(på Manson konserten) men det struntar jag i. ![]() Det jag skulle vilja ha är inte så svårt skulle jag tro...Såg en mycket söt flicka på Dir en Grey konserten i Stockholm ,den 7 Aug, men kan inte riktigt exakt förklara hur den ser ut, men kan säkert hitta några bilder som liknar en sådan, eller rita(är ganska bra på att teckna!). ![]() Priset spelar mig inte så stor roll...Har ingen lust att betala för mycket och absolut ingen lust att betala för lite(man ska ju ha betalt för jobbet ![]() Kram kram ~~ |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Tack så mycket
![]() Vad är för mycket pengar ? Anledningen till att jag är knusslig med betalningen är att jag syr på min fritid, och jag jobbar heltid. Så viker jag undan av min egen tid vill jag ha bra betalt... Men vi kan ta fortsatt diskussion om detta privat ![]() /L |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:34.