![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Symaskin vägrar sy på E-Slöjds trikå
Hej igen!
Jag har skrivit hit tidigare om min symaskin (Pfaff Hobbymatic 919) som plötsligt började sy hoppstygn, och jag lämnat in det på service. Jag har nu krympt ner "problemet" och hittat det som orsakat problem: E-Slöjds trikåtyger. Allt annat VERKAR gå bra. Men även efter service så går det inte bra att sy på E-slöjds trikåtyger. Det varierar lite beroende på nål, generellt går det bättre ju tunnare nålen är, men även med 70-75 nål så får jag hoppstygn ibland. Med grövre nål så vägrar det ens sy, allt fastnar! Lite tråkigt, eftersom jag har köpt på mig mängder av e-slöjds trikåtyger, och det fungerade tidigare att sy på dem. Vad tror du jag ska göra? Fungerar det ok på dina maskiner med dessa tyger? Vilken nål använder du då? (Jag vill gärna att du just använt dessa tyger) Jag känner mig lite bleh, eftersom jag har tröttnat på att slösa med tyg för att provsy (sy runt på tyget), de kostar ju ganska mycket. Jag undrar fortfarande om symaskinen kanske har timingsfel trots allt? Jag lämnade in maskinen för service hos Symaskinsagenturen i Göteborg. Har någon månad kvar på service-garantin. Men det suger ju att åka in och ut igen hela tiden eftersom jag inte har bil. Tungt och gå långt och bära. Eller man kanske ska leta fram dra-kärran... (är så trött på att försöka förklara problemet, och inte verkar förstå mig, etc, försöka skylla på andra saker) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag har sytt i E-slöjds trikå och aldrig upplevt ditt problem, jag syr på en Husqvarna overlock - med 80 nål tror jag. Har även sytt stickningar med vanlig symaskin och det har gått mycket bra.
Ett tips: när du lämnar in maskinen - skicka med en bit tyg så att de kan provsy på samma tyg som inte funkar för dig. Skicka gärna också med en provbit som du sytt på - det brukar jag göra när det är något som inte är bra (mycket lättare att visa än att försöka förklara) Jag tycker absolut att du ska ta dig besväret att lämna in den igen medan du fortfarande har garanti kvar. En maskin ska fungera perfekt - annars blir man bara irriterad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag tog med tygbit förra gången också.
Jag tror deras problem är att de har en butiksbiträde som tar emot maskin o så. Sen tar reparatören hand om dem. Kommunikationen kanske inte går över då. Men jag ska nog åka in igen, och pressa lite. Ta med ännu mer tyg. Jättetack för att du svarade. ![]() Tror du det är skillnad mellan overlock och vanlig maskin eller borde det gå bra på vanlig maskin också? Det gick i alla fall bra förut? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Om det tidigare gick bra att sy på deras tyger så tycker jag också absolut att du ska gå tillbaks. För servicen är ju inte direkt gratis och man ska inte få tillbaks en sämre maskin än vad den var innan. Hoppas det ordnar sig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tja, jag fick inte tillbaka en sämre maskin. De fixade ett annat problem. Men att sy på e-slöjds trikåer är precis samma som innan service, problemet har inte rättats till.
Det var för ca 1 år sedan då det fungerade helt ok. Sen började det plötsligt bli sämre. Bläh. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Gå in med en tygbit från E-slöjd och sy på en liknande maskin i butiken. Kolla om det är samma fenomen att det inte går. Det utesluter ju att det är din maskin isf om det inte funkar. Då är det något i tyget
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Maskinen tycker definitvt inte om tyget.
![]() dumma dumma! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Stackars dig, förstår precis hur frusterad du är. En liten idiotfråga bara - du har väl nål för strechtyg? Den med blå plupp på alltså. Blev väldig skillnad för mig när jag bytte till detta på min vanliga symaskin när jag sydde med tvillingnål och på strechtyg. E-slöjds trikå har jag för mig är väldigt tättstickad och därmed bra kvalitet.
Fungerar det inte kan du kanske kontakta mig om du vill sälja några tyger vidare så du blir av med lite. Skulle tro att vi bor i närheten av varandra om du varit i kontakt med symaskinsagenturen. Senast redigerad av annka40 den 2007-09-13 klockan 10:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Du kanske behöver byta pressarfot?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Jag har haft en Janome QC6260 som visserligen sydde i E-slöjds tyger men som protesterade. Det syntes ingen skillnad men ljudmässigt var det en väldig skillnad att sy E-slöjds trikå och annan trikå. Kan kanske bero på att den är "rejälare" dvs mer tätslagen och kraftigare.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Pressarfot: får testa! Egentligen tycker jag om min plexifot för att jag kan se genom den, den är "kantig" dvs man kan följa efter kanter, trappformad. Vanliga foten är "rund" och har ingenting att sy efter. Jag syr med 5 mm sömsmån så jag vill ha någonting att sy efter.
![]() Men ja jag får testa för att utesluta det! Plexifoten kan ju vara sliten. Den ÄR sliten måste jag säga. Synål... Jag måste säga att jag aldrig använt trikånål.. Tänkte att smal nål måste kunna funka ändå. Men ja. Jag får gräva runt och se om jag kan hitta trikånål. annka40, jag har visserligen många tyger, men de är alla under 50 cm, många 10-20 cm breda. ![]() Ankungen: intressant! Jag är döv så jag hör ju inte. Men, maskinen känns lite tyngre.... Lite konstigt. Jag måste testa med andra täta tyger också. Vill ju inte ha maskin som inte funkar ordentligt. Trikå måste ju vara extrajobbig eftersom det båda är tätt och elastiskt, så att det båda är tyngre och dras neråt.. hmm. tack alla för svar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Det verkar som Du syr raksöm?
Testa med något som heter bindsöm. Det är en raksöm samt en söm som binder ihop med sick-sack liksom. Jag kan inget om Din maskin men titta på den här länken hur pressarfoten ser ut till HQ: http://www.husqvarnaviking.com/se/ac...mber=412380145 |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Jag syr med raksöm eftersom det är så smått (tänk mindre än Barbie storlek). Och stickningar måste man ju sy raksöm. (tvillingsnål blir fel skala i den här storleken)
Söm borde kvitta tycker jag. I den storleken behöver man inte oroa sig över att sömmar spricker. Eftersom tröjor är som bakvända koftor med kardborre bak så töjs ingenting. Men det har också fått hoppstygn för mig när jag sytt sicksack på det tyget. Så sömmen kvittar nog? Jag gör mest tröjor av tyget alltså, sen gör jag också strumpor av det. Tröjorna kan ni se här: http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=27968 Men Edvina, pressarfoten verkar intressant. Visserligen föredrar jag plexi för siktens skull. Jag ska nog kolla runt lite på Ebay. (Min pfaff är en udda pfaff som inte har samma fötter som de nya maskinerna vare sig de med övermatare eller inte..) Och så är det ju mycket billigare och köpa från ebay. ![]() ![]() Kollade lite, jag ska nog köpa quiltfot: http://cgi.ebay.com/PFAFF-Hobby-Seri...QQcmdZViewItem och den här för att ersätta min superslitna http://cgi.ebay.com/PFAFF-Hobby-Seri...QQcmdZViewItem Quiltfoten borde vara bättre för tyget, bara liten hål (ingenting dras upp/ner) och ganska bra sömsmån-bredd på foten. Senast redigerad av ichigo den 2007-09-13 klockan 15:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Helena jag har precis idag köpt en pressarfot från den säljaren
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Ja, den säljaren är bra. Har köpt tidigare lite olika saker. Veckapparaten som jag nämnt ovan t.ex.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:27.