![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Sicksacka i efterhand?
Tack! Ni har här lärt mig att sick-sacka i efterhand.
Jag hade ingen aning om att man kunde göra så!? Tack!!!!!Alla!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Själv sick-sackar jag före. Men, de flesta här förespråkar att sick.-sacka efter. varför är det bättre? Blir det inte svårt att komma åt att sicksacka kanterna när man redan har sytt ihop två tygbitar? Eller skick-sackar man båda två tillsammans?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Ofta sick-sackar man ju båda sömsmånerna tillsammans, men även en i taget. Fördelen med att sick-sacka efter att man sytt ihop är väl att man aldrig sick-sackar i onödan. Om man gör ändringar så klipper man ju ofta bort av sömsmånen och då får man ju sick-sacka på nytt. Sick-sackar man först, så blir det ju också ofta att man sick-sackar där det inte behövs.
Vissa sömsmåner behöver man ju pressa isär innan sick-sack, för att få så lite genomslag som möjligt. Det är väl några anledningar till att jag väljer att sick-sacka efterhand. Ser jag att det av någon anledning underlättar att sick-sacka före så gör jag förstås det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag kör alltid mina mönsterdelar med overlocken för sig innan jag syr ihop.
snyggt och jämmt och lika bredd . när det är vävda tyger blir det bäst när man pressar ut sömmen . En fördel till du kan jobba med tyget utan att det riplar upp sig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Men behöver man sicksacka om man fodrar sina klädesplagg då?
Jag sicksackar över/underkanterna på korsetterna jag syr innan jag kantar dem (snedslå). Detta är dock mes för att det är enklare att hantera tygkanten. Kunde lika gärna sy en raksöm. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag sick-sackar aldrig om jag fodrar, jo, en kjol t.ex. där man inte sätter fast fodret nedtill, sick-sackar jag om tyget fransar sig, inte annars.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Zick-sackar gör man för att kanterna inte skall trassla upp sig och en tvättmaskin sliter hårt på o sick-sackade kanter. vissa stadiga bomullstyger går det bra att klippa med taggsax,och även om du skall fodra och gömmer sömmen helt. då blir det minimalt med slitage.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:55.