![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Curve Master presserfot
Jag har aldrig quiltat för jag gillar runda former. Vilket är ett rent he...te att sy
![]() Nu har jag hittat en pressarfot som heter Curve Master presserfot och den verkar genialisk för ändamålet. Har någon provat den och vet någon om den går att köpa i Sverige? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Hej !
Jag har också kikat på den ,beställde den över nätet i USA ( igår ) . Men inga pengar är dragna från mitt konto ännu så jag vet inte om min beställning kom fram . Men jag har även hittat den hos http://www.lapp-elisa.com/cgi-bin/St...re.cgi?sales=1 Blir kanske samma pris ,men kommer säkert fortare fram. Om du får den så hör gärna av dig hur det funkar . Christel ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hej hopp!
Tack för tipset, här ska beställas ![]() //Tua |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Det låter intressant....jag vill också höra hur det går för dig...jag har varit inne på deras hem sida, och tittat på instruktionerna, men bildkvaliten är så dålig att det är svårt att se hur det funkar.
Rae ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Foten kommer nog med posten i morgon och det ska bli spännande att prova.
Kika på en video om pressarfoten här http://www.quilterstv.com/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Curve Master
Hej,
Jag hoppas att Ni inte blir lika besviken som jag. Jag har för sökt använda den ,men fick aldrig till det. Jag tycker att det var bortkastade pngar. Istället läste jag mig till hur göra. Man skall alltid lägga den konvexa delen överst,den som putar ut. Nål nere läge är viktig. Man börjar sätta några stygn, stannar nålnere, lyfter översta delen med en sypincett,jämnar ihopkanterna,fortsätt sy . Om den runda formen har en stor böj, måste man stanna oftare. Viktigt ochså att man inte har för långa stygn. Måste man ha början och slutet exakt ,bör man sätta åtminståne 3-4 knappnålar, där man sätter första på mitten. Sätt knappnålen en bit in i tyget så drar det inte så mycket och deformerar mindre. Man kan vara lite listig och sy ihop de runda formerna i lite större storlek än som skall vara ,så kan man istället skära ner ,ofta en färdig fyrkant till rätt storlek, då behövs det inte nålas. Eller varför inte som Carol Taylor http://www.caroltaylorquilts.com/ Lycka till Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
curve master presserfot
Nej, nej, säg inte att pressarfoten är krånglig! MAMMA MIA! Vad beskiven jag blir, jag får nog min i morgon. Har varit så nyfiken o spänd, bara väntat att få använda den, planerat att börja sy på mitt lapptäcke av mallarna MELON plate i helgen, Det var inte roligt, har tittat på videon på qvilterstv, o demonstrationen visade o hon sa att INGA nålar skulle användas, du bara fäster med några stygn och lyfter upp överdelen med ett finger samt håller i underdelen... Så när demonstratisen visade så var det inga nålar inga mittmarkeringar, utan bara fästa o sy. Det som är så svårt att sy kurvor...... o att det fanns en gradering för 1/4 INCH söm, men, men hoppas vid alla helgon o änglar att den funkar..ni andra som har köpt den kan väl komma med ett utlåtande vad ni tycker, så även jag skall svara
klockan är nu sena natten. Godnatt alla o sov gott!!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Inch linjal,
Det går ju inte att använda inch linjal till runda former, så Du får tyvärr ingen hjälp av en sådan. Däremot är det en mycket bra investering att köpa en 1/4 inch pressarfot. Man kan även köpa stygnsplåtar tilldom flesta maskinerna med inch mått. Mycket användbart vid tex 1/8 inch sömmar. Hoppas alla Ni som köpt curvemaster har mera tålamod än jag. Om någon är intresserad får Ni gärna köpa min. Passar ju till alla maskiner med kort ben. Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Hej !
jag har inte fått min ännu , men jag försöker vara positiv , har jag nu lagt ut pengar på den får jag anstränga mig lite och hoppas att jag har lite hjälp av den i alla fall.Nu visar de en film och cirklar som heter fuzzy flanell på http://www.quilterstv.com/ där har de en "vanlig pressarfot " till kurvorna. Roligt täcke i alla fall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Skulle precis kolla på den , men nu är denn borta .
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
curve master presserfot
HEJSAN!
Har fått min pressarfot på posten i morse och har nu setat och övat, och den fungerar, INGA NÅLAR behövdes, men,men det krävs övning att hålla till tyget, jag glömde att lyfta "övertyger " när jag sydde första gången, jag är ju fru bråttom, och ivrig att pröva.Så detvart fort men fel. Så tar det lungt och öva.öva.Jag skall börja med ett täcke, som jag skurit ut mallar efter Elisa Wilson:s mallar The melon block, och för dom kurvorna funkade foten jättebra.. Nu åter till symaskinen.Bor i.. Småland så här öser regnet ner, översvämmningar på flera ställen, jag bor vid havet, hoppas vi klarar oss Ha en bra syhelg... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Hej !
Så bra att du kan , då ska jag väl öva på när den kommer .Retar mig att jag beställde den från USA när den fanns hrä i Sverige .Fler som har bråttom.Lägger du bilder sedan när du har gjort något ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
curver master presserfot
Hej..
Min pressarfot kostade 315:- med frakt. Vet inte om den blir billigare.Kul att få veta vad USA med frakt tar.Säger igen att "deppa inte ihop" om du inte lyckas dom första gångerna, bara öva. öva.. Skall be en granne att hjälpa mig att lägga in lite foton när jag sytt på mitt täcke. Har ingen sån där fansy kamera. Jag har själv setat o övat en stund, ibland blir det mycket bra, men sen kommer den där FRU BRÅTTOM ILANDES... ska försöka att inte släppa in henne, det blir bara fort men fel...... |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:14.