![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Tyg, "Enkel Bredd"...?...
Om ett yg är te.x 2,50 långt och "enkel bredd".
Hur brett år det då?... Är det bra jag som är helt nollställd i frågan?... ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Kanske det betyder att det inte är dubbeltvikt på rullen, vilket isåfall kunde betyda att det är 2*2,5 m = 5 m??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Skulle tro att det menas att tyget är 90 cm brett.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Står såhär;
Bomullstyg enkel bredd 1,70 meter vikt 200g Jag fattar liksom inte.. Enklebredd, 90 cm = sängbredd, så tänkte jag först, men tänk omdet inte är rätt... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
Citat:
![]() Men kanske just enkel bredd 1,70 m betyder att tyget inte är dubbelvikt, för då skulle den egentliga bredden vara 3,40??? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Är det i en privat annons typ på tradera skulle jag tolka det som att tyget är 90 brett och 1,7 långt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Aha, Ok. Tack!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
jag bara gissar att du kikar på tradera
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Ja, men man vågar ju inte bjuda på något som man inte vet vad "det är"!...
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Kan man inte skriva och fråga vad måttet på enkel bredd är? Till dem som säljer menar jag. Då det verkar kunna vara lite olika.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Skulle också fråga. Enkel bredd säger ju ingenting, det finns ju tyger på enkelbredd som är både 90cm och 150 cm och säkert andra mått med. Det enda du vet nu är att det inte är vikt på mitten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Jodå, klart jag skerv och frågade säljaren, men denna/e svarade (typiskt nog) inte. Nu har auktionen gått ut.
Shit happens. Hennes förlust... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Defintion
Jag kollade i mina gamla handarbetsböcker och hittade följande defintion av enkel och dubbel bredd från 1960-talet.
Enkel bredd 80-90 cm Dubbel bredd 130-140 cm Idag ligger väl enkel bredd snarare på 110 cm och dubbel bredd på ca 150 cm. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Vad bra att du kunde kolla upp det Pia, för det är precis så jag har lärt mig det från när jag var liten (på 60-talet, storasyster sydde mycket och brukade berätta...)! Har grunnat idag på om det var ett missförstånd från mig, eller om det verkligen var så.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:21.