![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Vart hittar man Äkta 70-80-tals krossad plysh?
Hej har letat efter riktig krossad plysh men har inte hittat något.. Någon som har något förslag på vart man kan hitta det?
/Isabelle |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag vet inte om det är äkta men kolla på jysk. Dom hade krossad plysch sist jag var där.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Det skull vara kul att veta vad äkta krossad plysch är? Hur skiljer den sig från den krossade plysch man i vanliga fall ser?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag tror att det är sammet som Datura menar.
Deffinitivt inte jysks krossad plysch. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hm... jag frågar utan att egentligen mena nåt särskilt
![]() Plysch är trikå med sammetsyta, krossad plysch brukar väl vara trikå där luggen på sammetsytan går lite åt olika håll - ser flammig ut? Sammet är ett vävt tyg vad jag vet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Är tyget du har vävt eller av trikå?
Trikåtyger var inte särskilt vanliga på 70-talet. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Jag relaterar det till egna upplevelser.
1. Min farmor sydde i någon konstigt stickad material som hon kallade Jersey säkert trikå men så fruktansvärt långt från vår trikå. 2. Min syster gick en textilutbildning, där fick hon veta att det fanns något som kallades trikå, det var kanske 77. 3. Själv skulle jag sy en dress typ jogging, det enda tygaffären kunde uppbringa var något brunt som påminde om farmors jersey. 4 Joggingtyg, tigtstyg singeljersey interlocktrikå, badlycra, piké fleece, m.m m.m .no no no fanns inte där jag handlade tyg då. Fast jag kanske har fel? /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Visst vet jag också att de stickade materialen har utvecklats sedan sjuttiotalet, men att säga att det inte var särskilt vanligt tycker jag är fel. För mig är trikå ett samlingsnamn på stickade tyger och i massproduktion har det väl förekommit sedan 1800-talet även om det kanske inte hade någon större genomslagskraft förrän efter andra världskriget då syntetfibrer blev vanliga. Vad jag vet har jag singeljersey, silkesplätterad bommullstrikå, lahmanstrikå och plysch i mina samlingar så det måste ha gått att få tag på. Lycra är förresten ett 80-tals material så det behöver man inte fundera över så mycket.
Jag tror att vi kommit en bit från ämnet krossad plysch. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Sorry!
Om jag försörde diskussionen. Jag ville bara förmedla mina erfarenheter, eftersom jag sprungit i tygaffärer sedan mitten på 70-talet. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Nej det tycker jag inte, det var en intressant utläggning som säkert nån annan har nytta av också. Jag har inte din erfarenhet men är intresserad av textilmaterial och växte upp under sjuttiotalet med min mammas tyghögar. Har kanske lite svårt att ge mig när jag tycker nånting.
![]() Sköt om dig Bibbi, hoppas vi får chansen att diskutera fler gånger. ![]() Senast redigerad av avsl080923 den 2007-01-21 klockan 10:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citat:
![]() Missförstå mig inte nu, jag är ärligt ovetande. Visste inte riktigt hur jag skulle fråga utan att det lät provoserande, för det är inte meningen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Jysk krossad plysch är av ganska enkel kvalitét.
Jysk själva rekomenderar den som inredningstyg inte till kläder. Jag har sytt av den, svårt att få riktigt bra. Stoff och Stils tex är mycket bättre. /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
Citat:
Tack för tipset med Stoff och Stil. Kollade in deras sida och blev så sugen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
jodå visst var det väl poppis?, om man tittat på mah jongrörelsen så, där var ju alla kläder i just plysh, förutom en del saker på slutet där. kanske är det det som isabell syftar på med "äkta 60-70-tals plysh"
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:27.