Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-09-27, 16:43   #1
stinaac stinaac är inte uppkopplad

Märkligt!

Är det bara jag i hela Sverige, som är intresserad av att göra en lista över vart det är billigast att köpa en symaskin!

1.Vilken försäljare är billigast på de olika symaskinsmärkena?

2.Vilken mässa är billigast?

3.Vilka rabatter har sysidans medlemmar fått på de olika symaskinsmärkena?

Jag skickade ett diskussionsinlägg, men begriper inte varför ingen är intresserad. Så många köper ju symaskiner från England för att pressa ner priset. Jag är övertygad om att säljare hellre säljer till lägre priser än att förlora kunder till England...

Så varför detta ointresse? Är det egoism? Att man är rädd om sin egen förhandlade rabatt, menar jag. Eller är det så att man hellre vill köpa enbart från sin egen försäljare på orten, och tycker då att det är OK med ett högre pris?

Jag är nyfiken, så svara gärna. Här är länken till mitt inlägg:

http://www.sysidan.se/forum/showthre...&threadid=6187
stinaac är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-27, 17:36   #2
Winberg Winberg är inte uppkopplad

Smile

Det är nog inte bara frågan om att man inte vill dela med sig , här är nog någon färsäjlare som är medlem exp säljer Husqvarna eller kanske andra märken. Och då vill man int göra skitt för den där som man har kanske fått ett bra pris på en maskin,för trotts allt så träffas försäljarna på olika samman kommster och då kanske det uppstår lite mudder men vad vet jag!!!! det kan var en del i det men det finns säkert en förklaring.
Winberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-27, 17:42   #3
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad

Hej.
För mej är en symaskin en investering för lång tid framöver. För tillfället har jag maskiner som jag är mycket nöjd med. Den dagen (långt in iframtiden) det blir aktuellt att köpa maskin igen så tror jag att förhållandena på listan som ev. görs nu är inaktuell för min del.
Därför "ointresse" från min sida sett.
Anne-Marlen

Senast redigerad av annemarlen den 2006-09-27 klockan 17:46.
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-27, 17:45   #4
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad

Precis, listan lär ju bli inaktuell på bara några månader.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-27, 18:04   #5
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad

Varför påbörjade du en ny diskussion, när det redan fanns en...?
"Ointresse" kan i dagsläget som sagt bero på att folk redan har köpt sina symaskiner, och kanske inte ens vill veta att det hade gått att få tag i samma maskin billigare någon annan stans...
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-27, 18:17   #6
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad

En sådan liten sammanställning ger ändå en bra riktlinje för vart man bör vända sig om man vill ha bra priser. Tycker det vore en bra idé, inte minst för oss som är lite nya på det här med sömnad! (Och inte riktigt har koll på vad maskiner av olika kvalisorter ska kosta!)

Pga okunskap har jag dock inget att lägga till på listan... men jag hoppas dock att folk som faktiskt har köpt en maskin nyligen kan dela med sig av vart och hur mycket det kostade!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-27, 18:21   #7
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad

Som erfaren f d säljare (kemiråvaror) vill jag helst själv förhandla och även i fortsättningen tro att jag fick ett bra pris

Dessutom tror även jag att symaskinsäljare
har ganska bra koll på varandra och har en "smärtgräns" som du som köpare känner!
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-27, 18:42   #8
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad

Citat:
morrflickan skrev:
...Pga okunskap har jag dock inget att lägga till på listan... men jag hoppas dock att folk som faktiskt har köpt en maskin nyligen kan dela med sig av vart och hur mycket det kostade!
Har du tittat under fliken Recensioner, Symaskiner? Finns en hel del uppgifter där om priser och köpställen för olika symaskiner.
Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-27, 20:29   #9
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Bättre vore väl om man kunde få t ex pricerunner att börja visa bästapris för symaskiner. På så sätt skulle det också bli aktuella priser.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-27, 20:58   #10
altikh altikh är inte uppkopplad

Jag vill gärna köpa en billig symaskin men det är också viktigt att veta vilken service jag får om något strular. Att lista affärer med dålig service skulle vara minst lika intressant för mig. Då kunde jag veta var jag inte skulle handla.
Att betala dyrt och dessutom få dålig service är ingen höjdare - då kan jag lika gärna handla billigt från tex England.
/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 06:05   #11
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad

Citat:
Alvan skrev:
Bättre vore väl om man kunde få t ex pricerunner att börja visa bästapris för symaskiner. På så sätt skulle det också bli aktuella priser.
Men tanke på vad som hände när vitvarumäklarna sålde singermaskiner på nätet (för typ halva priset mot vad en vanlig återförsäljare tar) så är det kanske inte så konstigt att pricerunner inte har tagit upp det ännu. Återförsäljare som mot förmodan annonserar sina priser på nätet vill nog bara ha "lagom" exponering så att de inte stöter sig med andra försäljare och eller de märken för vilka de säljer. Vitvarumäklarna fick som sagt inte längre sälja Singermaskiner.

Det som är så underligt är att det verkar vara nsätan bara sverige som fungerar på detta viset. Tyskland, holland, danmark, UK etc har ju stora siter som säljer maskiner?

Har dock inget att tillägga i tråden, köpte min Singer Quantum Futura i UK.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 07:52   #12
HelenR HelenR är inte uppkopplad

Nu måste jag få lägga mig i ...
Ett sätt att komma runt det här känsliga att "avslöja" väldigt förmånliga priser och därmed ev. skada för säljaren är att kommunicera i "procent + andra förmåner + kunskap och servicegrad". Vi skulle kunna ha en rubrik på Sysidan som heter just "Symaskinsköp och priser" (för frågan är ju ständigt aktuell i forumet!). Där kan man lägga in kommentarer tex. "Jag köpte X symaskin i affär Y. Jag fick Z % rabatt, extraprylar XX och personalen var väldigt kunnig". Inga negativa kommentarer läggs in. Rabatten beräknas från riktpriset, det kan ju visserligen variera men läsaren kan ta direktkontakt med den som skrivit och få mer precisa uppgifter om det verkar intressant.Att hamna på denna lista borde vara attraktivt för säljarna.
Inom alla andra brancher finns det ju tom hemsidor som listar var man köper en viss vara billigast (prizerunner etc) - och jag har väldigt liten förståelse för att säljarna sinsemellan får svårt om vi exponerar priserna. Det de sysslar med i dag kallas i andra sammanhang för kartellbildning och är olagligt! Priserna på maskiner i Sverige är dessutom väldigt höga och när det lönar sig att importera från ett högprisland som England är det tydligt att något i systemet är väldigt fel! Det är bara vi kunder som kan trycka på för att skapa förändring! Jag tycker både prissättning, service och kunnande / information till kund (muntlig och skriftlig) är helt undermålig och inte platsar i vårt moderna samhälle. Det är bara att jämföra med vilken annan branch som helst!
Sammanslutningar som Sysidan, lokala syklubbar, kanske också skolor etc är de som kan starta opinion (genom ändrat köpbeteende), sen får vi alla använda våra individuella kontakter för att driva frågan vid sidan om (politiskt, branchen, ev konkurrensverket mm). Vill vi kunna köpa billigare symaskiner i Sverige och få bättre information om dess användning, måste vi agera! Symaskinsbranchen har inget intresse av förändring. Om vi lyckas kan vi fortfarande individuellt ha en bra relation med vår säljare, han når sitt mål och får sälja och får dessutom gratis objektiv reklam som gynnar hans affärer!Jämför med andra hushållsmaskiner som förr såldes på samma sätt (kylskåp, spisar etc) - idag säljs de av stora elektronikaffärer och priserna är lägre än för 15 år sedan, att få en omfattande instruktionsbok är standard!
Snälla medmedlemmar - låt oss ta tag i detta en gång för alla!
Hälsningar Helen
HelenR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 08:12   #13
bwear bwear är inte uppkopplad

Jag håller med om det som HRM säger.

Jag är tyvärr en av dem som köpt maskiner i England pga priset i Sverige. Men efter att ha varit i kontakt med huvudkontoret för dessa maskiner här i Sverige har jag förstått varför det är så viktigt att köpa maskinerna här hemma trots att tex England säljer ut dem till under inköpspris. Tex Syfestivalen som är två gånger om året är sponsrad av våra försäljare av symaskiner och dess tillverkare, utan några sådana inga mässor, inga kurser i de maskiner vi köper och framför allt vi kommer inte att ha några som kan utföra servicar på maskinerna till slut eller ge oss annan hjälp. Hade jag vetat detta innan jag köpte mina maskiner hade jag lagt ner de extra pengarna på att köpa dem här hemma istället för att se hur mycket jag tjänar.
Dvs ju mer vi försöker göra här hemma desto mera tror jag vi kan få dem att göra åt priserna i Sverige på maskinerna och jag kan inte se något fel i att "pressa" dem mot varandra precis som i andra branscher. Det är bara det att man som "ensam" inte tänkt på det.
Ha en trevlig helg
Bodil
bwear är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 08:22   #14
millsing millsing är inte uppkopplad

Håller med Helena till 100%!!

Det är bara genom en gemensam strategi som man kan få till en förändring. Och mer än en gång har jag blivit förbannad över bemötandet från en del återförsäljare. Jag menar, en ny symaskin nuförtiden är en dyr kapitalvara och det minsta man kan begära är att bli behandlad som en kund och inte som något katten släpat in.... Ska tillägga att jag inte kontaktat dessa ställen igen utan valt en seriös symaskinshandlare som erbjuder kundservice på den höga nivå man kan förvänta sig.

Stå på er alla symaskinsköpare där ute!! Det går att förhandla fram bättre köp! Tro på er själva!

millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 08:42   #15
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Citat:
mariatherese skrev:
Men tanke på vad som hände när vitvarumäklarna sålde singermaskiner på nätet (för typ halva priset mot vad en vanlig återförsäljare tar) så är det kanske inte så konstigt att pricerunner inte har tagit upp det ännu...
Det som är så underligt är att det verkar vara nsätan bara sverige som fungerar på detta viset. Tyskland, holland, danmark, UK etc har ju stora siter som säljer maskiner?
Väldigt trist agerande av Singer tycker jag. Det är ju just detta som vi måste få bukt med, de håller varandra om ryggen och straffar de som vågar, till nackdel för oss. Och visst är det konstigt att det endast verkar gälla Sverige. Varför reagerar inte Singer, Husqvarna, Pfaff med flera likadant i de andra länderna? Antagligen för att det inte är tillräckligt många här i Sverige som vågar, det har blivit en ond cirkel.

Men om vi nu, som HRM och stinaac föreslår, upprättar en lista. Och denna lista utåt på sidan är anonym men vid intresse så får man mer info från aktuell medlem. Så borde det i praktiken inte drappa försäljaren i fråga. Däremot finns det ju dock alltid risken att någon "läcker" eller att någon från symaskinstillverkarna nästlar sig in. Eller finns det ett sätt att komma runt detta och hur stor är egentligen risken?

Tycker som ni förstår också det vore bra att sätta press på priserna men man vill ju samtidigt inte att den där schyssta försäljaren ska råka illa ut.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:39.