Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-08-18, 07:03   #1
linaloviza linaloviza är inte uppkopplad

Hur bedömmer ni kvalité på tyg?

Jag undrar om ni har några tips och tricks vad gäller att bedömma kvaliteten på tyg.

Tänker främst på tyger man vill sy kläder av.
För mig är det så viktigt att tyget "håller vad det ska" när man lägger ner mycket tid på ett plagg.

Vad tittar ni efter, hur ska tyget kännas mm? Går priset hand i hand med kvalitet (dyrare=bättre)?
linaloviza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-18, 20:14   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad

Många gånger är det nog så desto bättre kvalitet desto dyrare.
Men det beror också på vad du är ute efter ,hur skall det se ut. vilken typ av kläder.
Jag själv använder endast bommull av hög kvalitet..
Det är ett tyg som oftast inte har mycket fall i sig själv och då vill jag ha ett mjukt och tunt tyg om det är till kläder.
Men många gånger när jag använder linne eller bommull vill jag ha en liten ,liten del med andra fiber tex viscose,ull,eller polyester även två av dessa sorter får gärna ingå.
Det är som manschestertyg får en helt annan känsla och lyster om det är 20 % konstfiber tillsatt till bommullen.
Och så gillar jag ju några % spandex.
Sedan kan man titta på om det ser ut att vara raktvävt och inte snett eller strukturfel i väven.
Men fenomenet med mycket populära modetyger kan ju bli jättedyra fast kvaliteten inte är så hög.Där är det efterfrågan som styr priset.
Man får nog låta förnuftet styra känns tyget behagligt är fallet bra till det du skall ha det till,kan du inte upptäcka några fel,Vill du gärna ha just det här tyget.passar det till vad du har tänkt dig. är tvättmöjligheterna bra (nästan alldrig kemtvätt).Då blir du nog nöjd även när plagget är färdigt. Om det är ett dyrt tyg då får man anstränga sig och göra det så bra man kan.Det är ju också en sporre.
Det blev lite långt.

Senast redigerad av axyzvslut den 2006-08-18 klockan 20:17.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-18, 23:29   #3
zannta zannta är inte uppkopplad

Förutom att betsämma sig för om man vill ha mycket naturfibrer eller inte - så bör man försöka titta på hur hårt garnet är spunnet om det är en hög % konstfibrer i tyget (polyester).
Polyester och Acryl i mjuka fluffiga tyger brukar leda till noppor! Till naturfibrer kan man förutom bomull, lin. silke, ull även räkna viskos och modal (vill du ha närmare förklaring?) Man kan inte alltid avgöra kvalitén på tyget via priset. Jag kan ibland tycka att det är tur att det finns bristande kunskaper i vissa butiker. Jag har gjort en del fynd pga av detta. En hel del handlar som sagt om kunskaper och till det bör man lägga ett tränat öga och erfarenheter. Alla gör misstag i början.
zannta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-19, 09:52   #4
linaloviza linaloviza är inte uppkopplad

Jättebra tips! Det är väl helt enkelt så att övning ger färdighet men nu vet jag ungefär vad jag ska titta efter.
linaloviza är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:06.