Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-01-11, 21:38   #1
M-L-quiltat M-L-quiltat är inte uppkopplad

Quiltfrågor?

Jag är ny medlem men har sytt quilt i många år.
Är det någon som har fundering om quilttyger eller quiltmönster kanske jag kan hjälp till?
M-L-quiltat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-14, 07:54   #2
tl_8787 tl_8787 är inte uppkopplad

Skönt att det finns en erfaren quiltare när jag behöver det. Jag har precis quiltat mitt första täcke och det var jätte svårt men roligt.
tl_8787 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-14, 21:17   #3

Thumbs up Första gången

Hej Tia
Kul att du skrev.
Nyfiken som jag är så vill jag gärna få veta vilken storlek du har gjort. Stort? Mellan? Liten?
Vilket mönster gjorde du? Egen ritning eller färdigt mönster? Tygfärger??
Har du gått någon quiltkurs?
Ja, som du ser så blir det många frågor men som kvinna har vi väl rätt att få ställa frågor??
Marie-Louise
Gammal 2004-01-15, 09:55   #4

Jag har inte gått några kurser alls utan jag har i många år drömt om en ny symaskin och strax innan jul blev verklighet. När barnen var små sydde jag jätte mycket kläder till dom. Men nu är jag inte särskilt intresserad av att sy kläder,jag vill sy lappar och brodera. Men inte visste jag att det fanns så många olika typer av mönster och block.

Täcket jag sytt finns med i boken "Gamla Lappar Ny Glädje" av Merkesdal, Gerd Gellein / Solvang, Frits. Det är sytt av blå blandade tyger som gamla jeans och blå skjortor och gardiner samt nya tyger. Mönstret är bara rektanglar med tre ramar runt i olika blå nyanser. Den innersta ramens hörn är av rött tyg med vita prickar och jag tror att den var ca 150x170cm. Det skulle vara quiltat med kryss i rektanglarna och hjärtan på bårderna men det vågade jag mig inte på så det blev i sömmarna i stället.

Jag vill gärna gå en kurs i lappsömnad så småningom.
Gammal 2004-01-18, 08:28   #5

Du har tydligen en bok som jag inte har. GRATTIS!
Har själv ca 66 böcker och ca 100 quilttidningar men inte just din! Typiskt! Och du vet tydligen att det rätta lapptäcket ska bara vara en massa olika tyger. Idag syr vi bara i bomull och priset är mellan 129-350 kr metern. I USA kan man köpa från 15 kr metern precis de tyger som man kanske vill ha men är för dyr här i Sverige.
Kurspriset för lapptäckssömnad där jag bor kostar ca 600 kr för 10 ggr. Jag går fortfarande i "kurs" ibland men då blir det på helgerna. Mycket för att träffa kamrater som syr och få tips och ideer. Du kanske har sett mönstren som ser ut som glas med lite olika färger och svart emellan färgerna och det kan vara en blomma hitanför glaset. En sån kurs ska jag gå nu i februari. Man måste få lite nytt i sig.
Jo en sak till, använd pepparkaksformar, tex hjärtan så kan du planera hur många du behöver på tex bården.
Börja en kurs, du får aldrig nog!
Lycka till.
Gammal 2004-01-18, 09:04   #6

Jag har märkt att det har blivit som ett gift och att man bara vill ha fler quiltböcker och tidningar. Dom är ju så vackra att titta i och fantisera om allt man vill sy (förhoppningsvis blir det inte bara fantasier).
Jag tänker anmäla mig till en kurs i lappsömnad för det är ett måste tror jag och så är det ju roligt att träffa likasinnade. Tipset om pepparkaksformar låter ju jätte bra. Är precis färdig med en liten duk i lappteknik ur en bok som heter "Big Book of Small Quilts" av Mary Hickey. Boken är jätte bra och är på hela 160 sidor. Den innehåller endast mönster på mindre lapptäcken, bra både för den vana och för mig som är nybörjare att träna på olika block fast i mindre format.
Gammal 2004-02-03, 21:34   #7
blomman blomman är inte uppkopplad

boken gamla lappar ny glädje köpte jag via bokklubben skaparglädjen som har mycke bra böcker för alla med hobby som är poppis i dag
blomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-11, 21:32   #8

Tack för tipset. Ska kika på det i Internet.
Ha en bra dag.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:39.