![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
undertrådstrassel
Hej alla!
Min symaskin (en Husqvarna Optima 150) har fått fnatt. Jag kan bara sy ca tre stygn på den, sedan kör den fast och undertråden trasslar sig till en rörig boll och det går inte att fortsätta. Någon som vet vad det kan vara för fel? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det verkar vara trådspänningen som det är något med.
Kolla både över och undertråds-spänningen |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hur kollar man undertrådsspänningen? Var regleras den?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
På spolkapseln finns en liten skruv, dra åt den lite, när du kan hålla i tråden och spolen inte "ramlar ner" då är undertråden rätt spänd.
Du kan ju även kolla så att Du har trädd tråden rätt, både över och undertråd |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Aha, ja det tror jag att jag har läst i något tidigare inlägg någon gång. Måste kolla det där med undertrådsspänningen. Det kan nog vara det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Gaaaah! Det går inte! (Jag är lite frustrerad nu
![]() Först försökte jag mickla med spolkapseln, men det hjälpte inte riktigt. Jag upptäckte dock att det funkade rätt så bra när jag bytte undertråd, så kanske var det undertråden det var fel på. Men nu får jag ingen ordning på trådspänningen. Det går inte att få den rätt. Framför allt verkar det omöjligt att få undertrådsskruven att sitta som den skall. Den tycks ha rätt spänning, men sedan när jag syr med den blir det ändå fel (för löst (oftast) eller för hårt). Det blir så att man i den färdiga sömmen kan dra i (oftast) övertråden och så skrynklar sig allt och sömmen blir ingen riktig söm. Jag vet inte om det kan vara så att själva kapseln (eller någonting på den) har blivit felaktig, men hur kan jag kolla det? Är ganska frustrerad nu, och vet inte ens riktigt vad jag skall fråga. Någon som ändå kan komma med någon kommentar? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Den lilla skruven får man inte skruva mycket på,,, endast 1 mmm eller 2.
Prova med att spola en annan undertråds spole, det kanske inte är bra spolat. Har Du trätt om övertråden? Finns det damm mellan trådbrickorna? När trådspänningarna är som de ska, då ska trådarna mötas i mitten av tyget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Ja, övertråden kan ju vara för slack och behöva spännas ett par snäpp. Inget ovanligt fenomen när man trixar med lite grövre trådar, till alltför tunna nålar i täta tyger.
Hmm, jag tycker mig känna igen det här.. Kolla här: http://www.sysidan.se/forum/showthre...=&threadid=517 //Jonne |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:06.