![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Stjälkstygn?
Jag behöver snabbt hjälp med att luska ut hur man syr stjälkstygn i fri broderi. Har tre broderiböcker hemma från biblioteket och förstår inte en enda ut av beskrivningarna. När jag väl tror mig ha förstått tittar jag på bilderna som ska beskriva stygnen och tappar bort mig igen.
Hur gör man stjälkstygn? Eller finns det andra lättare liknande stygn för en nybörjare att göra? Håller på att brodera fritt med rätt tjockt metallictråd (ej broderitråd egentligen!) på tjockt bomullsmix-tyg. Har broderat en massa blommor men stjälkarna är kvar.. det är för stjälkarna jag behöver stygn. Tack för hjälpen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
En mycket tydlig bild hittar du här http://www.fceduc.umu.se/~ann-sofie....jalkstygn6.htm
En tumregel är att alltid ha tråden på höger sida om nålen. Oavsett åt vilket väderstreck du tänker sy, alltid tråden på höger sida om nålen. Sy alltid med spetsen mot dig och i en linje bakåt med tråden på höger sida så ska du nog få till det. Hoppas jag inte luddat till det ännu mer nu ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Ett stort tack för beskrivningen + bilden.. tror mig äntligen ha förstått.. tycker att bilderna i bibliotekets böcker som är menade för nybörjare är verkligen INTE lätta att tyda.
Återkommer om jag har fler frågor.. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Såklart jag inte flrstått ett dugg.. hehe
Jag förstår nu principen bakom stjälkstygn, men förstår inte hur jag ska fortsätta efter första stygnet. Jag måste nog gå ner under tyget, men vart ska jag sticka upp det sen igen? På samma ställe där första stygnet stacks ned ett par millimeter ovanför där garnet kom upp första gången? Jag vet, det är inte bästa beskrivningen av saken, men vet inte hur jag annars ska förklara det hela. Måste bli klar med mina broderier idag och har rätt mycket kvar.. hoppas på snabb hjälp.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
På bilden du ser på länken är ett stygn på gång. Nästkommande stygn sticker du ner en bit ovanför, sen upp där föregående stygn började. På baksidan kommer det att bli stygn som ser ut så här -------
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Nu har jag broderat klart mönstret med alla stjälkar och blommor. Tog några timmar, men fick till snygga stjälkar. Gjorde egna stygn efter egen idé.. reaultatet blev lite som taggtråd.. eller stjälkar med taggar.
Ska lägga in en bild på det sen, så ni får se. Tack för hjälpen i alla fall! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Bravo Misse man ska inte ge upp
kram helena |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Bravo, du gav inte upp!!
Om du hela tiden upprepar det du ser på bilden på länken så får du till "riktiga" stjälkstygn en vacker dag. Ska bli spännande att se vad du gjort. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:03.