![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Lång festklänning
Hej
Jag önskar hjälp med förslag kring såväl mönster som tygval. Dottern min ska gifta sig i augusti-06 och mamma Iréne vill ha något fint på sig. Jag vill ha lång klänning med vidd nertill. Jag är 165 och har för mycket choklad och kolor runt midjan. I byxor drar jag strl 44. Jag tror att jag vill ha utan ärm eller möjligtvis liten ärn. Har något något förslag på mönster. Tyg - jag tycker thaisiden är så fint. Vad tror ni om det? Jag har en känsla av att thaisiden sitter finare på en smal person än på en kraftig?! Ja, vad säger ni? Alla förslag mottages tacksamt. Hälsningar Iréne ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej. Jag hade nog satsat på en klänning utan ärmar, det är väldigt fint.
Själv så ska jag sy en brudklänning o tipset jag gav till henne va en korsett som sedan syddes till en klänning. enklaste sättet är att sy på en kjoldel på själa korsetten, som man då kan sy själv också, på så vis kan man få en mindre strl än man kanske tänkt från början. Men annars, en klänning, utan ärmar, tubtop liknande överdel liksom, det hade varit snyggt =) Hoppas du får nytta av tipset, eller säg till så kan jag rita upp o scanna in lite förslag till dig =) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Varför inte en klänning som är avskuren under bysten, eller går upp i en "liten snibb" under bysten, och kjolen sydd i våder, lite figursydd, utan att den sitter åt för mycket. Då verkar man lite längre också.
Själv skulle jag inte ha en ärmlös klänning, (har för mycket överblivet skinn på överarmarna, man är ju lite fåfäng). Om Du gör en ärmlös, varför inte en liten jacka till, med 3/4 ärm på. Aina |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Om man är lite rund och kanske kort kan man välja en kläning med A-modell.
Ann-Christin |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag håller absolut på thaisiden! Tycker inte alls att det är ett tyg bara för smala, tvärtom så är det ju ett ganska kraftigt tyg, vilket ju inte är fel om man vill att det ska hålla in lite... Som ju en del av oss vill! ;-)
Själv tillhör jag dem som trivs bättre i en liten ärm än ärmlöst, men det är ju en smaksak. Och sjalar är ju alltid fint till fest! A-linje eller våder, som några andra föreslog, är ju inte dumt. Har du möjlighet att gå till nån affär och prova festklänningar så gör det! När jag skulle sy min brudklänning trodde jag att jag skulle klä i en helt annan modell än jag faktiskt gjorde. (Jag trodde att jag skulle klä i en A-linjeklänning, då jag är lång och kurvig, men var faktiskt snyggare i en figursydd klänning). Lycka till - det är jättekul att sy festklänning. Man får känna sig så härligt flärdfull... :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Men, vilka gulliga människor det finns! Jag är alldeles varm inombords. Tusen tack alla Ni som gett fantastisk respons. T.o.m. att rita och scanna, jag är överväldigad
![]() Jag ska börja med tips ett: att gå och prova festklänningar! Att thaisiden är ett bra val känns ju jättebra, det är ju det jag vill ha. Korsett eller tubtop med sjal låter snyggt. Än en gång STORT TACK för respons! Bamsekramar från Iréne |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Hej!
Jag sydde en tvådelad klänning till mig när jag var värdinna på ett bröllop för tre år sedan. Den bestod av ett liv/korsett och en hellång kjol i sjöjungfrumodell(tror jag det heter) dvs. figursydd upptill men utställd och klockad från knät och ner. Dessutom hade jag en lång matchande sjal till i glansigt transparent tyg som jag svepte om axlarna. Det blev jättebra och såg väldigt snyggt ut (jag är 173 cm lång och har strl. 46). Dessutom kan man använda delarna separat efteråt. Tro inte på den gamla sägen att man måste ha A-linjeformade kläder bara för att man inte är trådsmal. Jag håller med AnnaEff att man känner sig snyggare i lite figurformat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Absolut kan du ha thaisiden. Det är ett underbart tyg för alla människor!
Angående modell så har jag inte så stor kunskap, men att prova festklänningar låter som en jättebra idé. Och framför allt; ha en modell som smickrar din figur _och_ som du trivs i! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jag säger också bara ett förslag!
Thaisiden absolut.Det kommer att bli jättefint. Jag har sytt mycket kläder av thaisiden och dom blir helt underbara! Lycka till med färgvalet också från ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Åh, nya trevliga människor!! Tack för ert engagemang och alla svar jag fått.
Jag blir bara mer och mer övertygad. Thaisiden och, som Ni säger, en figursydd klänning! Tyget så, jag har tittat och fått tygprov från Furulunds men deras thaisiden var i så bleka färger. Nu har jag hittat ett ljuvligt tyg i färgen: aqua. I Malmö finns en butik, Stoff & Stil (jag har katalogen) där finns fina tyger. Man kan gå in på www.stoffochstil.se och beställa katalog. Den kostar 30:- men det är det värt! Eller, var köper ni andra thaisiden? Iréne |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Oooops
![]() Jag köper i fjärran öster när jag reser dit. Om man ändå ska ha en semester så får man passa på. Väldigt billigt och underbar kvalite förståss! Jag har tidigare tipsat hur jag gör! Jag packar allt nödvändigt i handbagage och åker med tom resväska. När jag väl åker tillbaka hem,så är följaktligen resväskan fullproppad med tyger. Fast jag tror att detta är ingen nyhet för någon,alla vi syinbitna gör väl så! TESS! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Garanterat lite packning till Thailand och desto mer på vägen hem. Sista gången fick alla i resesällskapet hjälpa till att bära med sig mitt tyg. Bara 147 yards som ska vara till dansklänningar. Hittade tyg för under 10 kr metern i balar. Polyester visserligen men det kan tvättas som är mitt krav.
Thailand är ett spännande land om man är tygtokig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Du,det var inte lite det!
![]() Jag tycker att just Thailand är helt underbart! Hur mycket tyger som helst,och till vilka priser sen!!! Det borde ligga lite närmare bara. Man hinner nästan få åderbråck på benen innan man är framme,och så samma sak tillbaka! Jag skulle resa där i jämnan om det vore lite kortare väg dit! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
kavaj och kjol
Om det inte är för sent skulle jag tipsa om kjol och kavaj. Sen en enkel snygg blus under. Det hade min svärmor på vårt bröllop.
Kjolen var sydd i våder på snedden och gav ett fint fall (inte så bra bild). web.telia.com/~u45124607/index-filer/Page999.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Thaisiden från stoff och stil
Jag har precis köpt thaisiden från stoff och stil och syr just nu en klänning till ett bröllop. Det är prisvärt tyg och bra kvalite´. Det finns några snygga gröna och blå färger om du inte vill ha så blekt. Lycka till! Du sätter väl in en bild sen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:08.