![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Jag har hittat något som på engelska bl a kallas för "loom knit". Nu undrar jag om någon kan tala om vad det heter på svenska och har något tips om var det går att köpa sådana ringar i Sverige.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Förstår ingenting.
Vad är det för sorts ringar? Storlek? Vad gör de? Mina fantasier går iväg till nån sorts ringar, 2 dm i diameter som min mamma stickade eller virkade nånting i. Mönstret var nån sorts stjärna och ringen var "ramen" som spände ut det så man kunde hänga dem i fönstret. Alltså nån sorts julpynt. Men när jag googlade på loom knitting så fann jag inget som passade ihop med mina fantasier. Däremot att någon förfärdigat en halsduk på loom knit. Till skillnad från att ha gjort den med stickor. Är det rundstickor som avses? (Alltså stickor som är förbundna med en stark nylontråd i "bakänden".) Är det rundsticka så finns det att köpa lite varstans det finns stickor att köpa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Är det de här du menar?
http://www.bevscountrycottage.com/im...ompleteset.JPG Heter det inte påtning på svenska, och själva verktyget påtdocka? Jag har bara sett påtdockor med fyra piggar, men det är helt klart samma princip. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Precis sådana som är på bilden. Jag har fått reda på att fyrkantiga påtbrädor har varit vanligare i Sverige. Men de runda verkar inte finnas i Sverige. Skulle gärna vilja veta lite mer om det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Forumvärd
|
Jag tror att om inte annat är det väldigt lätt att bygga en egen påtbräda.
Hittade en sida förut med instruktioner på engelska för en enkelkonstruerad påtbräda i trä som var inställningsbar. Kommer inte ihåg vart jag hittade den bara :P |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag får försöka leta upp den beskrivningen. Det kan ju inte vara alltför svårt att göra en själv. Fast det allra enklaste vore ju att bara gå o köpa en o börja påta.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:39.