![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
byta färg
Eftersom jag fick så många bra förslag sist (nej, jag har inte hunnit testa göra bollar än, julklapparna måste ju bli klara först) försöker jag här igen.
Håller på att virka döskallemössan som yll o tyll har i bildgalleriet, men har problem med döskallen. Hur ska man byta färg egentligen? Min blir sned nämligen och ser nog inte alls ut som den ska i kanterna. Någon som har en lättfattlig beskrivning. Är inte så van vid att virka. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Ja du, är självlärd så någon fasar antagligen över hur jag uttrycker mig...
Om ett "stygn" består i att gå igneom plagget och hämta garn och nästa steg består i att dra igneom de två öglorna så börjar du ny färg med att dra igneom de båda öglorna. Och om du ska ha ett "stygn" rakt under samma färg på raden innan så börjar du med att dra igneom de båda öglorna innan du hämtar ny ögla i plagget rakt under valda färgen. Första gången jag testade blev snöstjärnan mer lik en bläckfisk eftersom allt vred sig ett steg varje varv.. Men sedan blev det bättre och bättre och nu blir det ganska bra... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack!
Kom på att jag glömt tacka för hjälpen. Nu är mössan klar! Den kanske inte är jättesnygg men med tanke på hur lite jag virkat tidigare (typ bara luftmaskor) är jag rätt nöjd.
Fuskade iofs lite det stod att man skulle virka över mönsterfärgen några maskor innan mönstret började. Det förstog jag inte, så jag fäste alla ändar efteråt istället. Någon som vet till nästa gång? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag antar att de menar ett arbete av fasta maskor för då kan man virka med grundfärgsgarnet runt mönstergarnet (du har alltså mönstergarnet inuti, jag tror det finns bra bilder på garnstudios hemsida om du inte förstår vad jag menar) som en tunnel.
Om man gör det, säg femton maskor, så är det tilräckligt för att fästa garnet. Om man virkar runt, till exempel en mössa, kan man "virka med" det garn man inte använder till nästa gång man använder det och behöver på det sättet inte klippa så mycket. Det är praktiskt och smidigt, mössan blir lite varmare utan att det drar särskilt mycket garn. I början kan det vara svårt att virka så tätt och hålla den inaktiva färgen så långt bak i tunneln att det inte lyser igenom, men man lär sig med tiden. Lycka till. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ja, just det! Var ner på yll o tyll där jag köpt mönstret och frågade idag, hon visade så nu förstår jag alldeles utmärkt.
Just den bilden fanns inte på garnstudio nämligen, har kollat internet flitigt. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:00.