Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-11-19, 15:50   #1
HelloTitti HelloTitti är inte uppkopplad

Hur virkar jag bollar?

Jag har sett en jättefin halsduk med bollar på av Marc Jacobs som min kassa inte tillåter mig köpa så jag funderar på att göra ett själv. Vill inte göra såna där "trä garn runt kartongring"-bollar som man gjorde på fritids, vilket kanske vore det enklaste, jag vill virka dem. Men hur gör man? Har experimenterat lite själv men det slutar bara med sneda klumpar.
Originalet finns på Marc Jacobs hemsida under fliken Marc by Marc Jacobs, Fall 2005 på modell nr 57.
Har även sett halsband med virkade pärlor i samma stil i Tjalla Mallas webshop (under accessoarer, sida 5).
Vill nog göra bollar som är ca 4 centimeter i diameter. Någon som vet hur man gör?
HelloTitti är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-19, 16:44   #2
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad

De bollar som är på bilden från MArc Jacobs är vanliga garnbollar som är gjorde enligt den traditionella tekniken. JAg använder en annan teknik när jag gör garnbollar, en teknik som används när jag gör knätoffsar till Rättviksdräkten. Den är snabb och enkel och ger ett bra och fylligt resultat. Tyvärr har jag inte beskrivningen i närheten, så har du möjligheta att vänta så kan jag tidigast ge dig den på onsdag nästa vecka.
Den andra bilden är som du säger virkade bollar. För att göra de virkade bollarna skulle jag börja med att virka i spiral och öka antalet maskor för varje varv. När du sedan kommer på mitten av bollen så maskar du av samma antal maskor som du lagt på. Det är nog bara att prova sig fram, beror på garnkavlaitet och virknål vilken omkrets du får på det bredaste stället.Ett tips är nog att fylla bollarna med ex en flirtkula så att inte den virkade bollen kan tryckas ihop, den får ett stöd innanför.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-19, 18:25   #3
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad

Jag är medlem hos Yllotyll, en garnbutik i Uppsala och som även säljer på nätet. I deras senaste klubbrev fick man lite julklappstips på bland annat ett halsband som ser ut som ett pärlhalsband med stora, virkade pärlor. Alltså inte ett med smala band mellan bollarna som på länken du hänvisade till, men har man bara mönstret kan man ju alltid modifiera det!
De säljer mönstret, men jag vet inte om man är tvungen att köpa garn samtidigt.

Du kan ju alltid bli medlem och gå in på medlemssidan för att ta en titt på det! Själv kommer jag nog att göra om mönstret till något liknande det som finns hos Tjalla Malla.
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-19, 20:48   #4
plannthinmaria plannthinmaria är inte uppkopplad

det verkar väldigt intressant, hoppas jag får veta mer oim hur man gör dessa bollar

goa hälsningar
plannthinmaria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-20, 10:13   #5
orange_angel orange_angel är inte uppkopplad

Jag kan tänka mig att halsbandet från Marc Jacobs har tovade bollar. Det borde inte vara så svårt att göra.
orange_angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-23, 20:28   #6
svindelspindel svindelspindel är inte uppkopplad

Att virka bollar är kul, tycker jag. Lägg upp fyra luftmaskor, slut till en ring med en smygmaska, virka fasta maskor runt ringen, öka lite varje varv så att det "kupar sig", alltså inte så mycket att det blir platt, när du tycker at den är nästan tillräckligt stor för att vara en halv boll så virkar du ett eller ett par varv utan ökningar, sedan minskar du lika mycket per varv som du ökade förut. Låter kanske som en ganska flummig beskrivning, men det är flummigt att virka bollar. Och kul.

Lycka till!

//L
svindelspindel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-23, 21:08   #7

Tack för alla tips!

Vilka bra tips jag har fått!
Johanna: jag vill gärna ha beskrivningen till hur man gör bollar till rättviksdräkten.
Annika: tack för tipset om yll och tyll, brukar faktiskt handla där men jag visste inte att de hade en hemsida och jag hade inte sett halsbandet.
Frida: JA! Tovade bollar vore perfekt! Problemet är att jag aldrig har tovat. Hur gör man? Var köper man material?
Lovisa: Det låter som så jag har gjort men jag är inte så strukturerad när jag gör det, kanske ska göra ökningen mer systematisk?

Nu vill jag nog göra tovade bollar till Marc Jacobs-halsduken och sen virka likadana halsband som hos tjalla malla. Får kolla på yll och tyll vad de tar för mönstret.
Gammal 2005-11-23, 23:13   #8
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad

Titti...

Jag har mailat dig beskrivning på garnbollar till Rättviksdräkten...
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-24, 10:24   #9
orange_angel orange_angel är inte uppkopplad

En beskrivning av hur man tovar små ullkulor finns här: http://www.pandurohobby.se/public/do...rinoull_se.htm

Panduro har ju också material, liksom Slöjd-detaljer (www.slojd-detaljer.com) och Gudruns ullbod (http://www.algonet.se/~ullbod/index1.htm).
orange_angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-25, 17:24   #10

Nu har jag köpt mönstret på bollhalsbandet från yll och tyll i alla fall, ska också modifiera till ett sånt som de hade på tjalla malla. Köpte lite färgad ull också och ska se om jag lyckas tova några bollar annars tyckte de att den var bra till att stoppa de virkade kulorna med.
Blev väldigt sugen på att sticka en sjal också när jag var där, men det får väl bli nästa projekt...
Gammal 2005-12-02, 08:34   #11
avsl120224 avsl120224 är inte uppkopplad

Jag gjorde såhär...

Jag gjorde traditionella garnbollar i ull och i mohir. Sedan så la jag dem i var sitt örngott och körde dem i tvättmaskinen. när jag tog ut dem så rullade jag dem bara lite i handen.
Om man vill ha vanliga traditionella bollar som är jämna och fina så är det bra att forma till dem över vattenånga. De blir som finast då. Om man vill ha mer riktad vattenånga : koka vatten i en kaffekanna och rikta pipen mot bollen.
avsl120224 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:10.