![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#16 |
|
Ja, det stämer att nålen ska ner och vända innan griparens spets når fram till nålen. Det är det som skapar öglan som griparen fångar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
Jo, men nålen har redan lämnat området innan griparen börjar röra sig. Det är något med tajmingen där som bör justeras på något sätt. Men hur gör man det?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
På din beskrivning verkar det vara griparen som borde justeras.
Kolla genom att dra runt handhjulet så att nålen hamnar i nedersta läget. Dra sedan runt så att nålen höjs 2,5 mm. Griparspetsen skall då hamna rakt bakom nålen. Detta skall göras med nålen i centrum. Är detta rätt så är det istället nålstången som skall justeras. Detta gäller för din Toyota. Principen gäller för alla maskiner men nålläge och hur stor nålrörelse skall vara är olika beroende på maskin. Dåliga reparatörer rättar ofta till ett mindre fel genom att ändra nålläget istället för att justera griparen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
1. Jag vrider handhjulet och nålen åker ner.
2. Jag fortsätter vrida handhjulet och nålen åker upp. 3. När nålen lämnat området, då börjar griparen röra sig. Alldeles för sent. Vad ska då justeras? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
Då är det griparen som skall ställas in som jag tidigare beskrev.
Ett inte helt ovanligt fel på denna maskin är att gripardrevet är trasigt eller löst. Kolla att drevet som driver runt griparen är helt. Kontrollera också att drevet sitter fast genom att hålla fast griparen med handkraft och samtidigt vrida lite på handhjulet. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:05.