![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Hålsöm med symaskin?!
Hej alla!
Jag har en fråga: Finns det symaskiner/maskiner som kan göra hålsömmar. Jag gillar shabby-stilen och skulle gärna sy hålsömmar på ex. kuddöverdrag och dukar & liknande. Men förstår inte hur detta görs. Nån som vet?! ![]() Kram Elsasmamma |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
På min Bernina 1230 kan jag sy hålsömmar. Jag bara ställer in
det på symaskinen så syr den det. Det finns tre olika sorters hålsömmar att välja på min maskin.Innan jag syr drar jag bort trådar ur linnet. Sedan får jag justera in sömmen så jag hamnar rätt i hålen, sy med en nål med kulspets och inte för snabbt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
På min Husqvarna Designer 1 finns också en hålsöm och den ska sys med en vingnål. Blir fint i tyg som inte är för tätvävt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hålsöm kan du sy på de flesta maskiner. Använd vingnål och testa olika mönstersömmar. För att det ska bli hål bör tyget var löst vävt. Vingnålen för trådarna i tyget åt sidan och gör på så sätt ett hål. Bäst brukar fungera med enklare mönstersömmar. Vissa nyttosömmar kan gå också. Testa vad du tycker är snyggt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Då har jag kanske fler sömmar som jag kan använda som hålsömmar m a o om det bara är en vingnål som behövs.
De jag talar om är speciellt avsedda för hålsöm. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Eftersom vingnålen är bredare än en vanlig nål finns risk att den tar i pressarfotens hål vid höger/vänster stygn, speciellt om man har en gammal maskin med äldre pressarfötter. Prova genom att veva med handhjulet. I så fall får man minska sömmens bredd.
Glest vävt tyg är bra, men ännu viktigare är att det är en söm där nålen går ner i samma hål många gånger. Om man inte har specialsömmar på sin maskin kan man prova förstärkt raksöm och förstärkt zigzag. Då matas tyget så att nålen går ner 3 ggr i samma hål. De flesta maskiner brukar också ha mönstersömmen som är som en liten stjärna. Den blir jättevacker som hålsöm. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
I Husqvarnas tillbehörskatalog finns flera exempel på hålsömmar och dess användning. Man kan använda olika pressarfötter och även byta ut stygnplåten.
http://www.e-magin.se/v5/viewer/file...?gKey=0g14gvmh Om du nu inte har just en Husqvarnamaskin finns det säkert tillbehör till det märke du själv har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Tack för utmärkt information
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jag tycker inte att du ska byta bort din
symaskin. De är av mycket bättre kvalitet syr lika bra sömmar som nya maskiner, är mindre känsliga, starkare motor, hållbarare än de nya maskinerna, generellt. Vad har du för symaskin? Ser att du har bild på Mrs H, antar att det är självironi. Men jag tycker att hon är underbar.Vilken skådespelerska, hennes minspel, blinkningar och ryckningar när något inträffar som hon inte är nöjd med.Hennes Kalendabersupéer. Jag kan se om programmen hur många gånger som helst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Jag håller med gumpan58. Köp dig en vingnål och testa, det du har på symaskinen innan de köper nytt.
Jag kan rekommendera dig en bok om tar upp olika tekniker som man kan göra på en vanlig symaskin.Jag tror den boken skulle passa dig. Encyclopedia of Sewing Machine Techniques av Nancy Bednar, Joann Pugh-Gannon http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1402742932 Behöver du fler pressarfötter så finns det butiker på Ebay som säljer. Med frakt brukar det kosta ungefär hälften av vad det kostar här. Varorna brukar komma på drygt en vecka. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Tack för tipset "bila". Den boken ska jag genast beställa
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Nu lurade du mig med att köpa den...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
...och jag är glad för att jag köpte boken. Vilken skatt! Väldigt rolig!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Vad kul att du gillade den. Jag blev själv helt lyrisk när jag fick hem den. Den är en guldgruva att ösa ur.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Håller helt med!
Den boken är nog en av de bästa syböcker som finns i världen! Rekommenderar alla att köpa den! ![]() Förutom hålsömmar så finns det ett otal roliga sömmar och sätt att sy, dessutom knep för praktisk sömnad. Jag har ännu inte hunnit igenom att testa allt, men jag tar lite då och då. Och det bästa är att tipsen är oberoende av symaskinsmärke. Åter till den första frågan: jag tycker hålsömmar på maskin blir jättebra i riktigt tunn bomull som är en aning gles, om man vill kan man då sy med maskinbrodertråd i både över- o undertråden (den är tunn). Så tycker jag det kan bli snyggt i glesvävt linnetyg, även grövre. Då är det bra att dra ut någon/några trådar först, det är lätt i linnetyg. Ett annat knep när man syr i vitt tyg är att tänka på att kritvit tråd ofta är ljusare än tyget, det blir betydligt snyggare att sy med offwhite tråd! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:27.