Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-06-01, 22:35   #1
fridisen fridisen är inte uppkopplad

ofrivillig resår i tvåfärgssticknin

Hej

Har gett mig på att sticka ett par vantar i ett tvåfärgat mönster och det går väl sådär. På den delen som blir själva "handflatan" så har det blivit resårstickning i princip (inte så att det är 1avig en rät men på vissa ställen har det blivit som resår). Det är även på den delen där man varierar färgerna mest (nästan varannan maska).

Har redan repat upp allt en gång och tyckte jag höll utkik för att undvika fel men nu upptäcker jag att resårmönstret är tillbaka (dock inte lika mycket som tidigare). Det enda jag kan tänka mig är att det på något vis har att göra med hur jag tar garnet. Men jag kan för allt i världen inte lista ut vad det är! Svårt att tänka på det och undvika det när jag inte vet vad jag gör för fel.

Någon som har någon aning om vad jag gör för fel? Har kollat runt på nätet och kikat på instruktionsvideos men har ännu inte lyckats komma på vad felet är.
fridisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-02, 07:34   #2
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad

Håller på att sticka en tröja med 1 ljus, 1 mörk och efter många försök och upprepningar så konstaterade jag att eftersom jag håller garnerna bredvid varandra så blir maskraderna olika tjocka, det jag till slut gjorde varv att lyfta en maska med tråden bakom och sticka nästa, så att varje varv sticka 2 gånger, först med den ljusa och sen med den mörka.
Jag är ingen duktig Fair Isle stickerska men på detta sätt lyckades jag hålla en jämn spänning om en tajtare.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-02, 10:44   #3
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad

Du har ingen bild på vad du menar med resår? Är stickningen elastisk som en resår också, eller är det bara vertikala.... ribbor? Drar då i ena garnet så att du trycker ihop stickningen och det på så sett blir resårliknande?

Som syfantasten säger så är ju ena tråden den 'dominanta' när man stickar med fler färger; dvs en av dem sticker fram lite mer ur ytan (ofta vill man att det ska vara kontrastfärgen som är den dominanta, så att den sticker ut mer, speciellt om det mönstret man stickar är 1-2 maskor brett).
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-02, 13:56   #4
fridisen fridisen är inte uppkopplad

Tack för era svar.

Blir inte elastiskt som resår utan som du skrev, vulnevia, så blir det som vertikala ribbor, har listat ut att det har med att göra hur jag "tar" trådarna i den delen som är mest mönstrad. Har dock inte lyckats undvika det helt.

Ska man tänka på något speciellt när det gäller den "dominanta" tråden/färgen?
fridisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-02, 16:34   #5
Cessi Cessi är inte uppkopplad

Om det är 1 mörk, 1 ljus så funderar jag på om det inte är avsett att sticka tvåändsstickning.

Det kan man göra enligt konstens alla regler eller min fuskvariant:
Man tar en tråd, stickar den, släpper den och tar upp nästa, stickar den, släpper den, osv. Knepet är att alltid ta upp nästa tråd på samma sida om den släppta så att det bildas en vågrät "polkagris" på baksidan.

Ja, det blir en polkagris på väg ner till nystanen också ... Antingen låter man den sno upp sig eller så tiger man och lider i ett varv - för att sen sno polkagrisen åt andra hållet nästa varv.

Annars kan man göra som Märta-Stina. Om jag förstått saken rätt hade hon båda färgerna på pekfingret, men den färg hon skulle sticka med var den som satt ytterst. Stickade hon två maskor med samma färg efter varandra (eller fler förstås) så tog hon garnet varannan gång över, varannan gång under "den andra färgen".

Att sticka 1 ljus, 1 mörk med båda trådarna över pekfingret och bara ta varannan gör att den ena färgen "råder". Jag tror det är ofrånkomligt. Men man kan göra det som en effekt också: efter halva vanten byter man plats på trådarna och den andra färgen dominerar.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:22.