Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-10-16, 13:57   #1
Hanna-Karin Hanna-Karin är inte uppkopplad

Singer 5806C - Den vill inte...

Hej!

Jag har nyss köpt en ny Singer och det blir bara nya strul varje gång jag syr. Antingen går övertråden av hela tiden, eller så hoppar stygnen, eller så blir det bara ett enda trassel av tråd på undersidan av tyget. Min gamla masin krånglade aldrig såhär och jag antar att det beror på att jag trätt den fel. Instruktionsboken som följer med hör dock inte till den här maskinen utan verkar vara anpassad till flera olika maskiner. Kapitlet om hur man ska trä övertråden stämmer nämligen inte alls med hur den maskin jag köpt ser ut. Jag är ganska ovan och det här är så oerhört irriterande... Tycker att jag trär rätt, men tydligen inte. Tips?

/Hanna
Hanna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-16, 16:03   #2
pelstud pelstud är inte uppkopplad

Jag tycker att det låter som om trådspänningen är fel. Knutarna mellan över och undertråden ska vara precis i mitten av tyget, det låter som om din övertråd skulle vara för spänd. Har du testat att ändra på spänningen någonting? För att kolla hur undertrådens spänning är kan du testa att hålla i spolen, dra ut en bit tråd och hålla i den, släpp spolen och "joja" lite lätt. Spolen ska då åka ned som en spindel ungefär, inte för lätt så att den åker ned i golvet och inte för hårt så att den inte rör på sig. Spolen ska stanna om du inte "jojar" mer.
Är du säker på att inte instruktionsboken är uppdelad i kapitel efter olika modeller? Det verkar konstigt att inte din maskin finns med annars. Har du alls fått rätt instruktionsbok? Om den är felträdd gör detta ofta väldigt mycket för trådspänningen. Någon annan kanske kan ge lite mer tips? Lycka till! /Ella
pelstud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-16, 16:15   #3
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad

Hur man trär övertården brukar skilja otroligt lite mellan olika maskiner. När jag tittar på bild på din maskin ser jag att den ser ungefär likadan ut som den här: http://www.sewusa.com/Threading_Diag..._threading.htm
De här modellnumren på de här lågprismaskinerna är lite luriga, för det är som i TV-affären, olika kedor har lite olika siffror och bokstäver, men det är ändå samma apparater...
Du ahr väl pressarfoten upp när du trär hoppas jag. Känn att tråden löper lätt när du trätt klart och har pressarfoten uppe. Ta ner pressarfoten och så sk det ta emot när du drar.
Håll i övertråden bakom maskinen med lite lätt drag när du syr de första stygnen så övertråden kommer upp och de första stygnen formas ordentligt.
Har du haft trassel ska du se till att göra rent riktigt noga i spolhuset så det inte finns minsta lilla trådrest som kan ställa till det.
Prova med en helt ny nål också om du haft trassel och övertråden varit hårt spänd. Nålen kan ha blivit lite böjd då.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-16, 19:10   #4
Hanna-Karin Hanna-Karin är inte uppkopplad

TACK!

Tack snälla ni! Ni har räddat en oerfaren sömmerskas kväll! Jag prövade allt och till slut bytte jag nål - och se då fungerade maskinen utmärkt! Varmt tack för era svar.

/Hanna
Hanna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-16, 19:35   #5
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad

Vad skönt att höra!!!!!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:28.