![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Är det någon som har erfarenhet av pfaff creative?
Jag tänkte skaffa mig en ny symaskin efter att ha sytt på en Husqvarna 2000 i hela mitt liv. Tänkte slå på stort och köpa mig en brodermaskin med möjligheten att göra egna mönster. Har gått och tittat på en pfaff creative 2135 - är det någon som har erfarenhet av en pfaff?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Jag har alldeles nyss köpt min 2134 så jag har inte köpt någon programvara än men den är väldigt kul att brodera med. Den är även jättebra att sy med. Många sömmar jämfört med min gamla Pfaff (20 år). Övermatningen är helt suverän när man syr och kviltar.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Har inggen brodermaskina av märket Pfaff men mina andra maskiner är Pfaff och jag älskar dem, tåliga och stadiga. Pfaff har ett gott rykte. Om du inte redan visste det så är Pfaff och Husqvarna samma företag nu mera.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jätte TACK för inläggen! Kul och höra att Ni är så nöjda med pfaff. För mig är det lite som att gå från "hedenhös" in i framtiden med en ny symaskin. Ja, jag vet att husqvarna och pfaff är samma företag numera men tyvärr verkar det som att husqvarna har tappat en hel del i kvalité - så det är därför jag tittar på pfaff.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Pfaff 2140
Hej. jag har en pfaff 2140+ 3D suite program. Tycker mycket om maskinen och det finns ju hur mycket som helst att lära sig. Skulle nog behöva lämna in den på service, men har svårt att slita mig från den. Nettan
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Nu när jag äntligen fått en maskin som funkar (det finns andra trådar som beskriver min frustration så det tänker jag inte ta här) så är jag så nöjd med min 2124, och det är såååå kul att brodera, det blir så fint!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Hej Anette!
Hur tycker du att det är att arbeta i 3D suite? Är det svårt eller lätt att förstå? Brukar du scanna in mönster eller hämtar du mönster från andra program/ritar själv? Hur länge har Du haft maskinen? Har Du kurs för symaskinen - jag menar mer än den grundkurs som man erbjuds när man köper maskinen? Eller är det eget experimenterande som gäller... Oj, det blev många frågor men jag är väldigt nyfiken på andras erfarenhet och jag är som sagt totalt novis när det gäller datasymaskiner men jag har huvudet fullt av idéer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Hej Karin!
Om jag har förstått det hela rätt så är 2124 föregångaren till 2134:an. Har Du haft den länge? Använder Du derkorsömmarna någonting eller är det mest broderi Du använder? Hur är det med sytråden - är det alltid speciell brodertråd man behöver eller kan man köra med sin gamla vanliga? Det känns bra att alla Ni som svarat är så nöjda med pfaff! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jag har använt 3D Suite litegrann (i väntan på att min trasiga maskin skulle komma tillbaka...) och tyckte att om man gick systematiskt tillväga och lärde sig från handboken som följde med så var det lätt att hänga med. Jag har inte stygnsatt några saker själv än, men jag köpte även det programmet som man kan göra det med. Jag har bara skapat broderier med "Grundprogrammet" dvs plockat ihop färdiga broderier och satt till lite ord. Det är enkelt.
På pappret har jag haft min maskin i en och en halv månad. Men i verkligheten är det bara ett par veckor eftersom jag fick lov att byta den två ggr. Jag köpte min från en affär i danmark så jag fick inte med någon kurs. Men maskinen var billig (om nu 15000 kan räknas som billigt). Jag fick maskin, två broderiprogram (grund samt det man stygnsätter i själv), kort och kortläsare och en del småplotter, för 20200. Jag tycker att det priset var riktigt bra med tanke på att butiken i sverige ville ha 19900 för endast maskinen. Manualen känns väldigt lätt att förstå sig på (förutom att just min är på danska) den visar enkelt med bilder hur man ska göra sakerna. Men jag är ju van vid en gammal manual från 1800-talet. Jag har ju viss datorvana genom jobbet (arbetar som systemadministratör för en massa servrar hos en telekomleverantör), det kan ju göra att jag tycker att det är lätt att köra programmen (inte för jag skapar broderier till vardags), men jag tror det är lätt även om man är mer åt nybörjarhållet. Vad som skiljer 2124 mot 2134 vet jag inte, men jag tycker att min "gamla" version är jättebra. Än har jag inte hittat något jag saknar. Oj, va långt det blev. ![]() Sen kan jag tillägga att det är extremt faschinerande att sitta och titta när den broderar. Både jag och min man (han gillar INTE att sy) satt som trollbundna första kvällen! Och sen kan man brodera samtidigt som man stickar eller något annat pyssel, med tanke på att maskinen sköter sig bra själv ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Ett stort TACK för Ditt långa svar!
Att Du köpt den i Danmark låter intressant. Jag skulle här i Sverige få betala 20.000kr för maskinen och 14.000kr för programmet. Vad kommer det sig att Du fick byta den? Jag bor i Göteborgsregionen och har inte heller så långt till Danmark (jag antar att Du bor i skåne(?) en aning närmare...)Med tanke på priset så kan det ju vara värt att åka en bit. Även jag är ju van vid manual från 1800-talet, det som kan vara lite knepigt är väl i så fall danskan men internet finns ju så någon form av lexikon borde man kunna få tag i. Ännu en gång - ett stort TACK för Ditt långa svar och tipset om Danmark. Jag får funderar vidare på en ev. Danmarksresa..... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Äsch nej då, jag bor i Stockholm, de skickade den, utan extra kostnad.
Den första maskinen bara stannade. Gissar på att en säkring gått pga elfel. Den andra sprakade till (luktade som en lödning som brann), sen vågade jag aldrig sätta den i eluttaget igen, var rädd att den skulle börja brinna. Maskin nr 3 går som tåget (vågar man säga så?). De jag köpte maskinen av var superbra att ha å göra med, de bytte maskinen med vändande post och jag fick ersättning i form av tex tråd och pressarfötter (så nu har jag så jag kan gödsla med dem) för mina portoutlägg. Danska symaskinsfirman Hälsa inte från mig, de kanske får dåliga vibbar ![]() Programmen jag har är 3D Embrodery, Organizer och Vision (grundpaketet) och sedan digitizing som jag inte ens börjat använda än. De andra programmen var inte intressanta i nuläget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Vilken otur Du hade i början - tyvärr finns ju alltid risken att man drabbas av måndagsexemplar, men två måste vara unikt....
Skönt att det gick bra med bytena. Jag TACKAR för "hemsidan"! ![]() Jag har varit där och kollat och det lutar nog åt att jag beställer en från Danmark. Ska bara fundera igenom ordentligt vad jag behöver i "extraprylar". Är förresten dataprogrammen på engelska? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Japps, programmen är på engelska, men jag fick manualen för grundprogrammen på svenska och manualen för digitizing på engelska.
Å på något sätt ska man ju vara unik ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
hej anna. Tycker suiteprogrammen är bra, har inte nå´t annat att jämföra med. Fick en 3 tim. lektion, riktade in mig på digitizing, men alldeles för kort tid att lära sig på. Har inte gått några fler kurser än. Har haft maskinen i 2 år, men jag har två tonåringar, en 3-åring och en 10 mån. baby så ibland hinner det bli damm på maskinen...ganska mycket faktiskt...men det blir bättre med tid allteftersom. Jag har scannat in bilder och hämtat filer från internet (annthegran) men då har jag tagit in broderiet i stitch editor och tagit bort klippstygn och ändrat om så broderiet blivit bättre att brodera. Eftersom jag köpte alla programmen samtidigt blev jag lite förvillad, visste inte vad jag skulle börja med. Men customizing är bra att börja med. Nettan
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Hej Anna. Såg nu att du bor i Gbg.trakten. Det gör jag med. Det var lite kul tycker jag. Nettan
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:41.