Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inst�llningar   S�k i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-01-03, 15:52   #1
sussi79 sussi79 är inte uppkopplad

Overlock HJ컴컴LLP

Okej d� har jag t�nkt att investera i en overlock k�pte en Janome 744D och var f�rv�ntansfull. Dock fick jag ett besked n�gra dagar senare att Janome inte l�ngre s�nder till Norden. Kn�ppt.
S� nu �r jag p� ruta ett och i djungeln av overlock maskiner.
Elna �r en liten lustig krabat som verkar ha hamnat lite vid sidan av. De flesta man h�r om �r Pfaff, Huskylock, Singer,Bernina osv.

S� sn�lla finns det en sj�l d�rute som har bra pejl p� overlock maskiner. 훣 nyb�rjare dock vill jag ha kvalitet. Har n�gon provat Elna 654 och Bernina 800.

Kram s� l�nge
sussi79 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 17:20   #2
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad

K�nner inte till de du fr�gar om men kolla upp Brother 3034, det �r en v�ldigt bra overlock till mycket bra pris.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 17:22   #3
k.gunilla k.gunilla är inte uppkopplad

Jag �r �gare till en Bernina 1150MDA och trivs j�ttebra med den.
Den kan sy med 3 eller 4 tr�dar.L�tt att tr�. Syr snyggt.
F�rs�k att f� provsy maskinerna om du har m�jlighet. De olika m�rkena har ofta flera modeller att v�lja av. I mitt fall valde jag en mittimellanmodell. Att k�pa den billigast kanske man �ngrar efter ett tag och man beh�ver kanske inte heller k�pa "proffsmaskinen".
Mycket beror ju p� hur mycket du t�nker sy.

Lycka till!
Gunilla
k.gunilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 17:48   #4
bila bila är inte uppkopplad

Brother 3034D �r likv�rdig. Har en brother som jag k�pt fr�n england som jag �r mycket n�jd med. Den �r enkel att sy p� och g�r bra. Det �r min f�rsta �verlock och var nyb�rjare. Jag tr�dde den och var i g�ng att sy inom en halvtimme n�r jag hade f�tt den.
Det f�ljer en med en mycket bra DVD.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 20:54   #5
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Av Bernina s� rekommenderas 1150 MDA, 800-modellen har det varit problem med tidigare. Vet inte om de har f�tt till den. Kolla den. Sj�lv har jag en 1100 DA och den �r helt fantastisk. Fixar allt med bravur.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-05, 16:02   #6
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumv�rd

Jag har 800DL av Bernina och den �r superbra. Aldrig n�got kr�ngel och det har enligt min symaskinshandlare varit en maskin som han s�lt mycket av utan att f� in n�got p� reparation alls. Det kan mycket v�l ha varit problem tidigare men jag har inte h�rt n�got om det utan bara positiva omd�men.

Den andra modellen som det st�r om h�r �r n�got dyrare, och d�rf�r antagligen n�got b�ttre. 800 �r dock vansinnigt mycket b�ttre �n de 3000-4500 kronorsmaskiner som ofta s�ljs. Det b�de k�nns och h�rs n�r man syr s� ska du anv�nda maskinen mycket och vill ha n�got du inte kommer tr�ttna p� �r det nog definitivt v�rt att g� upp det steget.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-06, 03:33   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Njaa, h�r i h�st senast h�rde jag att det var problem med
800 modellen, inte �vriga. Men som sagt var, kolla upp det innan ev k�p.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-09, 15:38   #8
Sockerbollen Sockerbollen är inte uppkopplad

Jag har en Elna 654 och �r supern�jd med den. Innan hade jag en Bernina 800DL, men den strulade tv� g�nger inom loppet av ett halv�r s� det blev ett �terk�p p� den och s� Elnan ist�llet. F�rs�ljaren sa att de skulle fasa ut Bernina 800DL eftersom det uppst�tt fel p� flera av de senast levererade maskinerna. P� Syfestivalen i 훜vsj� hade inte Bernina med 800DL bland de overlockar de visade upp. Jag har inte �ngrat en sekund att jag bytte till Elna 654. Den har funkat superbra! Det enda jag kan sakna �r utbudet av tillbeh�r till den, men har f�rst�tt att det kommer fler pressarf�tter m.m. till den �ven h�r i Sverige (det finns, men s�ljs inte h�r i Sverige, se t.e.x. http://www.elna.com/en-gw/model_over...ccessories.php).
Sockerbollen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-15, 16:05   #9

Citat:
sextiosexan skrev: Visa inlägg
K�nner inte till de du fr�gar om men kolla upp Brother 3034, det �r en v�ldigt bra overlock till mycket bra pris.
Tack f�r hj�lpen=0)
Gammal 2011-01-15, 16:07   #10

Citat:
Sockerbollen skrev: Visa inlägg
Jag har en Elna 654 och �r supern�jd med den. Innan hade jag en Bernina 800DL, men den strulade tv� g�nger inom loppet av ett halv�r s� det blev ett �terk�p p� den och s� Elnan ist�llet. F�rs�ljaren sa att de skulle fasa ut Bernina 800DL eftersom det uppst�tt fel p� flera av de senast levererade maskinerna. P� Syfestivalen i 훜vsj� hade inte Bernina med 800DL bland de overlockar de visade upp. Jag har inte �ngrat en sekund att jag bytte till Elna 654. Den har funkat superbra! Det enda jag kan sakna �r utbudet av tillbeh�r till den, men har f�rst�tt att det kommer fler pressarf�tter m.m. till den �ven h�r i Sverige (det finns, men s�ljs inte h�r i Sverige, se t.e.x. http://www.elna.com/en-gw/model_over...ccessories.php).
Superbra d� vet jag tack f�r hj�lpen stor kram
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är på
Smilies är på
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:07.