![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Bucklig dradkedja
Hejsan SyForum!
Jag syr just nu en klänning i mjuk viskos med lite stretch i och har just stött på ett problem. Jag ska sy in en dold dragkedja i ryggen, och har nu tråcklat fast den. Dragkedjan är 55 cm lång, och går alltså från nacken till en bit ner på rumpan. Den sitter bra och fint från rumpan upp till ungefär mitten av ryggen där den helt plötsligt bucklar ut sig i en stor buckla, för att sedan gå in igen några centimeter innan den slutar/börjar. Jag undrar vad detta beror på och vad jag ska göra för att fixa det så att den sitter slätt? Jag är helt oerfaren med dragkedjor trots att jag sytt i flera år och skulle bli mycket tacksam för svar! Pixie |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det som händer är att när tyget töjs på tvären drar det ihop sig på längden. Därför blir tyget "kortare" än dragkedjan som ju inte är elastisk. Kompensera för det när du tråcklar fast dragkedjan så försvinner problemet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Aha! Så om jag tråcklar fast den lite längre ut mot kanten borde det lösa sig. Tack så mycket! Ska prova imorgon!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:22.