![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
husqvarna 2000, pfaff 360 eller ny?
Hej!
Jag letar symaskin till flickvän som vill sy hemma. Hon är utbildad herrskräddare så helst så nära industrimaskin som möjligt. Det finns ju rykten om hq 2000 och pfaff 360 som bra och starka men de ska ju vara användarvänliga också. Hur står de sig mot nya på den punkten?? Maskinen kommer användas till allt från västar till dockkläder. Tacksam för tips! mvh, //teson |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det närmaste en industrimaskin för hemmabruk Du kan komma är Janome 6600P
Ta en titt på Janomes hemsida och läs om den maskinen, Man får mycket symaskin för en relativt billig penning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag rekommderar pfaff som du säger, pfaff 130 fram till 360 är jättebra.
Jag har en pfaff 332 (friarmsmodell, modellen innan 360) och den är en riktig arbetshäst som glatt sväljer allt och är totalt okräsen (till skillnad mot moderna symaskiner som har egenheter där man måste ha "rätt" pressarfot till sicksack, där man måste ha gutermann tråd, osv). |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
För att sy dockkläder, och små leksaker tycker jag att det är pest att sy på en industrimaskin (jag har en!).
Då använder jag en Husqvarna av nyare modell med automatiskt pressarfotslyft och automatiskt trådklipp, det är helt underbart till små pilliga saker! Annars typ riktigt gamla trotjänare alltså mekaniska äldre "pansarskeppsmodeller", såna som Ichigo rekommenderar (men jag håller inte med om hennes resonemang att allt modert är dåligt i sammanhanget) (F´låt Ichigo ![]() För all annan sömnad, som inte är i pyttestorlek, som leksaker, dockkläder och leksaksdjur, så är det bästa jag kan rekommendera en RIKTIG industrimaskin med separat motor och inbyggd i ett rejält bord, som man köper i en proffsaffär (inte någon "imitation", det finns såna). Komplettera med en overlocksmaskin, så kan hon sy vad som helst. Det blev totalt tre olika maskiner! Jag är också herrskräddare, och äger ett tiotal symaskiner, inkl de jag inte syr på utan samlar på ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag syr dockkläder själv, och det jag tycker är jätteviktigt:
Att hålet för nålen inte är för stort, stort plus om man kan byta enkelt och snabbt till en raksömstygnplåt. (dvs inga skruvar, bara snäpp på snäpp av) Vissa symaskiner erbjuder inte raksömstygnplåt som alternativ då blir det inte så lätt. Det hindrar alltså tyget från att åka ner, och det är i synnerhet viktigt när man syr så smått, typ krage som är 5 mm bred. Att man kan sy långsamt, ungefär 1 stygn i taget. På digitala symaskiner kan man ratta och bara sy 1 stygn i taget men jag hatar datoriserade och hatar det där med att justera stygnhastighet på maskinen, jag vill ha båda mina händer fria. Då kollar jag istället hur pedalen beter sig. Går det lätt att styra pedalen noga? Har den stort registerutrymme? Typ 10-15 cm mellan "gasen i botten" och noll. Många moderna har mycket små pedaler där man svårligen kan styra. Det är det viktigaste när jag vill sy dockkläder. Min huvudsymaskin har vanligen raksömstygnplåt installerad. Som sagt, det är irriterande att behöva krångla när man byter stygnplåt så det är bra om man kan byta utan att skruva. Alternativt kan man ha två symaskiner, en som bara syr raksöm jättefint (gärna en gammal fin symaskin som bara syr fina raksömmar) och så en för sicksack och andra sömmar. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:25.