Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-06-01, 19:10   #1
Jullegull Jullegull är inte uppkopplad

Husqvarna/Singer symaskin

Hej!

Jag ska förvärva min första symaskin och funderar på vilken jag ska välja! Är en nybörjare och har typ inte rört en symaskin sen jag gick i 4:an. Nu vill jag i alla fall sätta igång igen, och har framförallt tänkt använda maskinen till att sy gardiner/bäddset/accessoarer samt enklare klädesplagg.

Efter en del research har jag till slut landat på följande 3 alternativ:

Singer Confidence 7463 - 2995 kr
Husqvarna Emerald 116 - 2970 kr
Husqvarna H Class E20 - 1865 kr

Är det någon som kan ge några goda råd om dessa maskiner? Vilken skulle ni rekommendera?

Mvh
Jullan
Jullegull är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-01, 19:59   #2
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad

Har du provsytt på dessa maskiner? Det är det första du skall göra annars, ta med tyg till affären och testa igenom sömmarna och olika inställningar.
Sen tycker jag det är viktigt att det finns en bra handlare på orten som man känner förtroende för.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-01, 23:44   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Håller med, provsyyy!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-02, 07:03   #4
Mikael Gustafsson Mikael Gustafsson är inte uppkopplad

Köp i butik

Citat:
Jullegull skrev: Visa inlägg
Hej!

Jag ska förvärva min första symaskin och funderar på vilken jag ska välja! Är en nybörjare och har typ inte rört en symaskin sen jag gick i 4:an. Nu vill jag i alla fall sätta igång igen, och har framförallt tänkt använda maskinen till att sy gardiner/bäddset/accessoarer samt enklare klädesplagg.

Efter en del research har jag till slut landat på följande 3 alternativ:

Singer Confidence 7463 - 2995 kr
Husqvarna Emerald 116 - 2970 kr
Husqvarna H Class E20 - 1865 kr

Är det någon som kan ge några goda råd om dessa maskiner? Vilken skulle ni rekommendera?

Mvh
Jullan
Jag kan rekommendera att du köper symaskin i en butik. Visserligen kan de vara några hundra dyrare men i gengäld har du någon att gå till om du behöver rådfråga, få tips och hjälp. Skulle du behöva utnyttja garantin så kan du gå till butiken där du köpte den och slippa skicka den till nätbutiken som i sin tur måste skicka den till ett servicecentra. Tar mycket längre tid. Du betalar några hundra extra för personlig service och sett över hur många år du skall ha den så kanske det är värt det.
Mikael Gustafsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-03, 15:26   #5
Jullegull Jullegull är inte uppkopplad

Jag har varit i en butik och provsytt på Husqvarna Emerald och gillade verkligen den. Det kändes kvalitet helt enkelt. Dessutom var den väldigt snygg! Men detta var även den enda av mina 3 val som de hade tillgänglig för provsyning i butiken.

Butiksbiträdet berättade att Singer generellt hade lägre prestanda än t ex Husqvarna och Pfaff i denna prisklass, bl a var motorn sämre. Stämmer detta?

Just nu lutar det åt Emeralden men Singern verkar ha lite fler funktioner och ligger på samma pris.... svårt!
Jullegull är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-03, 21:36   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Jag tycker att du ska köpa en bra begagnad mekanisk maskin hos en återförsäljare så att den är genomgången och du får garanti på maskinen. Du får mycket för dina pengar om du köper begagnat.

Äldre maskiner är inte heller lika kinkiga som nya m m.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-04, 01:42   #7
Syofta Syofta är inte uppkopplad

Tror du blir nöjd med Emerald!
Du gillade ju att provsy den också.
Om funktioner: du kommer att sy raksöm och sicksack 95% av tiden,
och kanske några sömmar till.
Annat är lullull (om man inte är symaskinsgalning som jag ).
Husqvarna har MASSOR av bra tillbehör, t ex pressarfötter för att sy olika moment.
Det kan vara nån som passar dig om du ska sy mycket gardinfållar osv.

I min engelska bok om symaskiner står det att Singers dyraste modeller är mycket bra kvalitet, men de billiga är dåliga. Det stämmer isåfall med vad försäljaren sa.

Gumpans förslag om en bra begagnad maskin, med garanti, tycker jag också är bra!

I vilket fall som helst bör du handla i en butik du trivs med. Det tjänar du på och kommer att glädjas åt.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-04, 07:18   #8
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Provsy hellre för många maskiner än för få. Idag kanske du inte
har för avsikt att sy så mycket. Men, men vem vet i framtiden.

En maskin som har raksöm, sick-sack, knapphål, fållsöm, overlocksömmar, att du kan variera bredd och stygnlängd 1-5.
Att du kan ändra nålpositionen upp till 5 olika positioner. Kanske någon fler söm, då kan du sy i princip allt förutsatt
att den kan sy i alla olika tyger.

Provsy maskinerna med dina egna provtyglappar av olika kvaliteter. jeans, jersey tunn o tjock, något mycket tunnt tyg,´resp tjockt. Se till att det är olika färger på över- o undertråd. Då syns sömmarna bättre o du ser om undertråden kommer upp osv.

Du ska även provspola upp en undertrådsrulle be säljaren ta fram så att du får provspola.[Obs! att provspola kan de ha missat att kolla upp själva. Det har jag varit med om.

Prova att sy raksöm samt sick-sacka kanter, knapphål, trikå- o. mönstersömmar, samt de sömmar som är vikiga för dig. Sy på enkelt tyg och vik tyget flera ggr o provsy. Du behöver inte vara blyg. Detta är ett normalt köp förfarande. lyssna på maskinens ljud. Ju tystare desto bättre. Märk lapparna allt eftersom. Känn in maskinen. utvärdera i lugn o ro. Återkom gärna med frågor. Som du ser delar vi gärna med oss av våra erfarenheter.

Anteckna fortlöpande vad du tycker om maskinen, maskinens namn, typbeteckning, årsmodell, pris samt vilka sömmar som du vill ha som ev saknas o butiken så att du kan köpa den.

Lyd din magkänsla, ta gärna med dig ngn om du vill. Två minns mer än en. Gör i ordning en bunt med olika provlappar så att jämförelsen blir lika. Om du inte har tyg, klipp från gamla kläder eller köp för en 5:a kläder på Myrorna. Röda korset m fl

Detta förfarande görs oavsett du köper en ny eller en gammal
Varför lägga ner så mycket jobb? En symaskin har du i regel över 20-30 år vissa maskiner håller livet ut, så vida det inte tillkommer någon ny söm som du måste ha kommer din symaskin att
stå kvar. När jag talar om livslängd så menar jag inte dagens
moderna maskiner utan längre maskiner. De har kortare livstid an vad jag angivit. Lycka till! Lyd din känsla!
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-04, 09:09   #9
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad

Jag var inne och tittade på hemsidorna för symaskinerna och HQ har alla sömmar du behöver för "normal sömnad" du kan sy både i trikå och vanliga tyger med den. och som sagt tidigare så finns det en mängd pressarfötter att komplettera med om man skulle vilja, HQ systemet med att byta pressarfötter tycker jag är suveränt, det är mycket möjligt att andra märken har liknande system...
Fråga om det ingår utbildning, många HQ handlare hade det förr, när jag köpte mina maskiner, det är ingen sömnadsutbildning utan man går igenom hur maskinen fungerar, lär sig använda pressarfötterna och får lite tips på hur man kan utnyttja maskinen för olika moment.
Gå på magkänslan, det är du som skall leva med maskinen och skall den stå framme är det faktiskt viktigt att man tycker den är snygg också.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-04, 09:31   #10
Sotis Sotis är inte uppkopplad

Av dessa te skulle jag nog välja Emeralden OM jag tyckte om den vid provsömnad.

Det är faktiskt jätteviktigt att man TYCKER OM sin maskin! Jag bytte själv maskin för några månader sedan. Samma märke, samma funktioner, ja i princip samma maskin, men med några små skillnader. Småsaker vad gällde handhavandet som jag irriterade mig på hos den andra maskinen. Då hjälpte det inte att den var kanonbra på alla andra sätt. De där små detaljerna gnagde.

Men jag sällar mig till skaran som rekommenderar dig att titta på begagnat också, innan du bestämmer dig. Men Emeralden verkar som en mycket bra basmaskin. Påminner starkt om den Husqvarna som gjort tjänst i min familj i drygt 30 år (först hos mig, sedan hos dottern). Inget lullull, bara bra basfunktioner!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:02.