![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
![]() Hej! Jag håller just på att försöka lära mig sy på overlock och det går lite sisådär för tillfället. Önskar det fanns nån bra sida på nätet med filmer och bilder som visade mig allt! Trådträdning, hur man syr ihop plagg med OL, vilka sömmar man använder när osv. osv. Finns det?
Nu när jag har testsytt 3-trådig overlocksöm och täcksöm så stöter jag redan på patrull... ![]() Någon som känner igen problemet och kanske kan tala om för mig vad jag förmodligen gör för fel?? Tacksam för feedback. Under tiden försöker jag sy lite mera. ![]() // Linda |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej, jag är också nybörjare på overlock!
Jag har tittat lite på YouTube på hur man trär maskinen, olika sömmar mm. Sökte på "serger" (fast maskinen som visades var inte lika dan som min). Hittills när det inte har funkat med sömnaden för mig har det blivit ngt fel i trädingen, att en tråd hoppat ur sin nål, missat ngn "hake" ngn stans el så... Tips om hur man syr finns en del på olika sybloggar. Bl a en som heter "Att sy en Gecko", hon har lite tips i marginalen på sin sida. Det var nog vad jag kunde bidra med än så länge... Lycka till!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Om ni öppnar "dörren" o tar en bild in i maskinen där den ska träs alltså undre griparna så tror jag det finns många som kan visa o berätta hur man trär den..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
När du slutar att sy på en overlock så ska du inte ta bort tyget direkt när du avslutat sömmen som du gör på en vanlig maskin.
Du ska fortsätta att sy fastän tyget är slut då bildas det en sömkedja. Den kedjan ska bli ca 10 cm sen klipper du kedjan en bit från tyget. Det ska alltid sitta en kedja i maskinen efter att du sytt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
Citat:
Jag är också nybörjare och har köpt den boken och just nu så tränar jag, och tränar, på lappar o dyl, så att jag ska lära känna maskinen. Jag tror tyvärr det är det snabbaste sättet att lära sig att sy med overlock, att sy och testa. Men jag fattar att du vill sy kläder och riktiga saker direkt, det vill man ju! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
Citat:
Ett annat enklare sätt att avsluta täcksöm är att göra som på dessa bilder: http://www.cedesign.com/familyphotos..._cs/index.html På den sidan finns mer bra info. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Tack för era svar!
Alvan & gullum: Ni var såklart inne på rätt spår. ![]() Linwa: Hur går det för dig? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Ajuste, glömde säga att "trådlooparna" runt nedre griparen, som jag från början trodde var ett maskinfel, verkar vara fullt normalt när man syr täcksömmen! Hehe!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Hrmmmph... *mutter mutter*
![]() Jag som hade testsytt täcksömmen flera gånger (fast i bomullstyg)och tyckt att nu har jag fått kläm på den. Efter att jag skrivit mina senaste inlägg testade jag på en trikåtröja jag håller på att sy. Första gången jag testar sömmen på ett plagg, och då kör det givetvis fast och blir tvärstopp. Jag fick inte loss tyget utan fick dra loss eländet och det blev givetvis ett litet hål!! Tråden (nålarnas trådar) hade kört runt säkert fyra-fem varv runt nedre griparen efter att nålarna stått och stampat några gånger på ett och samma ställe när jag sydde... *suck* Problemet kvarstår således och felsökningen fortsätter!! Någon som begriper mitt problem? Mvh, en smått frustrerad Linda |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() En stilla undran bara... Krävs det särskilda nålar för täcksömmen i Huskylock-maskinerna?? Har inte lyckats läsa mig till det nånstans.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Hej.
Jag har en huskylock s25 och fick samma problem när jag skulle sy täcksöm första gången, men jag hade trätt undertråden fel. Täcksöms under tråden skall igenom en liten krok och på den sitter en liten fjäder om man kollar instruktionen noga så ser man att tråden även skall under fjäder kroken så att fjädern rör sig. Det hade jag missat så då snodde det ihop sig runt griparna. Hoppas du förstod hur jag menade, detta blev en väldigt krånglig förklaring. Mvh Git |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:30.