Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-01-10, 10:00   #1
Linjam Linjam är inte uppkopplad

Question trådloop runt gripare (Huskylock)

Hej! Jag håller just på att försöka lära mig sy på overlock och det går lite sisådär för tillfället. Önskar det fanns nån bra sida på nätet med filmer och bilder som visade mig allt! Trådträdning, hur man syr ihop plagg med OL, vilka sömmar man använder när osv. osv. Finns det?

Nu när jag har testsytt 3-trådig overlocksöm och täcksöm så stöter jag redan på patrull... Tråden liksom loopar sig runt nedre griparen så att jag inte kan dra loss tyget när jag sytt färdigt och lyft upp pressarfoten! Mycket irriterande!

Någon som känner igen problemet och kanske kan tala om för mig vad jag förmodligen gör för fel??

Tacksam för feedback. Under tiden försöker jag sy lite mera.

// Linda
Linjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 10:18   #2
Linwa Linwa är inte uppkopplad

Hej, jag är också nybörjare på overlock!

Jag har tittat lite på YouTube på hur man trär maskinen, olika sömmar mm. Sökte på "serger" (fast maskinen som visades var inte lika dan som min).
Hittills när det inte har funkat med sömnaden för mig har det blivit ngt fel i trädingen, att en tråd hoppat ur sin nål, missat ngn "hake" ngn stans el så...
Tips om hur man syr finns en del på olika sybloggar. Bl a en som heter "Att sy en Gecko", hon har lite tips i marginalen på sin sida.

Det var nog vad jag kunde bidra med än så länge... Lycka till!!
Linwa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 11:03   #3
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad

Om ni öppnar "dörren" o tar en bild in i maskinen där den ska träs alltså undre griparna så tror jag det finns många som kan visa o berätta hur man trär den..
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 11:31   #4
gullum gullum är inte uppkopplad

När du slutar att sy på en overlock så ska du inte ta bort tyget direkt när du avslutat sömmen som du gör på en vanlig maskin.
Du ska fortsätta att sy fastän tyget är slut då bildas det en sömkedja. Den kedjan ska bli ca 10 cm sen klipper du kedjan en bit från tyget. Det ska alltid sitta en kedja i maskinen efter att du sytt.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 11:44   #5
Jo_1 Jo_1 är inte uppkopplad

Citat:
Linjam skrev: Visa inlägg
Hej! Jag håller just på att försöka lära mig sy på overlock och det går lite sisådär för tillfället. Önskar det fanns nån bra sida på nätet med filmer och bilder som visade mig allt! Trådträdning, hur man syr ihop plagg med OL, vilka sömmar man använder när osv. osv. Finns det?

Nu när jag har testsytt 3-trådig overlocksöm och täcksöm så stöter jag redan på patrull... Tråden liksom loopar sig runt nedre griparen så att jag inte kan dra loss tyget när jag sytt färdigt och lyft upp pressarfoten! Mycket irriterande!

Någon som känner igen problemet och kanske kan tala om för mig vad jag förmodligen gör för fel??

Tacksam för feedback. Under tiden försöker jag sy lite mera.

// Linda
Jag har köpt boken "Sewing with sergers" (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0935278583) och tycker att den ger en väldigt bra överblick om vilka sömmar man använder till vad. Man får bortse från 80-talsillustrationerna på kläder och läsa istället, så ger den väldigt mycket.
Jag är också nybörjare och har köpt den boken och just nu så tränar jag, och tränar, på lappar o dyl, så att jag ska lära känna maskinen. Jag tror tyvärr det är det snabbaste sättet att lära sig att sy med overlock, att sy och testa. Men jag fattar att du vill sy kläder och riktiga saker direkt, det vill man ju!
Jo_1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 17:01   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Citat:
Linjam skrev: Visa inlägg
...Nu när jag har testsytt 3-trådig overlocksöm och täcksöm så stöter jag redan på patrull... Tråden liksom loopar sig runt nedre griparen så att jag inte kan dra loss tyget när jag sytt färdigt och lyft upp pressarfoten! Mycket irriterande! ...
När man avslutar en söm så gör man antingen som näms nedan kör en bit förbi tyget. Om syr täcksöm och vill stanna mitt i tyget så brukar man behöva sakta sänka ned nålarna en bit i tyget (på min maskin hör man två svaga klick) och sedan vrida ratten åt andra hållet. Då fri görs trådarna och man kan lätt flytta tyget.

Ett annat enklare sätt att avsluta täcksöm är att göra som på dessa bilder:

http://www.cedesign.com/familyphotos..._cs/index.html

På den sidan finns mer bra info.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-07, 16:57   #7

Tack för era svar!

Alvan & gullum: Ni var såklart inne på rätt spår. När jag syr täcksöm (på min kombimaskin) kan jag inte bara dra bort tyget när sömmen är färdig. Ett sätt är att dra fram täcksömnålarnas trådar och klippa av. Sen kan jag utan problem dra bort tyget och klippa av undertråden. Det är åtminstone den lösning jag använt mig av hittills. Det finns säkert fler sätt, men jag har inte hunnit utforska dem ännu bara...

Linwa: Hur går det för dig? Kommer du nånvart med din nya maskin?
Gammal 2010-02-07, 17:06   #8

Talking

Ajuste, glömde säga att "trådlooparna" runt nedre griparen, som jag från början trodde var ett maskinfel, verkar vara fullt normalt när man syr täcksömmen! Hehe!
Gammal 2010-02-07, 19:47   #9

Thumbs down

Hrmmmph... *mutter mutter*

Jag som hade testsytt täcksömmen flera gånger (fast i bomullstyg)och tyckt att nu har jag fått kläm på den. Efter att jag skrivit mina senaste inlägg testade jag på en trikåtröja jag håller på att sy. Första gången jag testar sömmen på ett plagg, och då kör det givetvis fast och blir tvärstopp. Jag fick inte loss tyget utan fick dra loss eländet och det blev givetvis ett litet hål!!

Tråden (nålarnas trådar) hade kört runt säkert fyra-fem varv runt nedre griparen efter att nålarna stått och stampat några gånger på ett och samma ställe när jag sydde... *suck*

Problemet kvarstår således och felsökningen fortsätter!!

Någon som begriper mitt problem?

Mvh,
en smått frustrerad Linda
Gammal 2010-02-07, 19:53   #10

Question

En stilla undran bara... Krävs det särskilda nålar för täcksömmen i Huskylock-maskinerna?? Har inte lyckats läsa mig till det nånstans.
Gammal 2010-02-10, 11:28   #11
Gitzy Gitzy är inte uppkopplad

Hej.
Jag har en huskylock s25 och fick samma problem när jag skulle sy täcksöm första gången, men jag hade trätt undertråden fel. Täcksöms under tråden skall igenom en liten krok och på den sitter en liten fjäder om man kollar instruktionen noga så ser man att tråden även skall under fjäder kroken så att fjädern rör sig. Det hade jag missat så då snodde det ihop sig runt griparna. Hoppas du förstod hur jag menade, detta blev en väldigt krånglig förklaring.
Mvh
Git
Gitzy är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:30.